Command & Conquer 4: Tiberian Twilight

Sommige games blijven zo populair dat ze altijd wel terug zullen komen, denk aan games als Mario, Zelda, Call of Duty en Grand Theft Auto. Zo ook Command & Conquer, een game die ondanks het veelvuldig doodgaan van de belangrijkste tegenstander nog steeds door blijft gaan. Het vierde deel in de serie moet volgend jaar uitkomen en zal volgens de makers nu écht het laatste deel zijn. Om de laatste game dan een echte klapper te laten zijn, zijn de makers bezig zowel het verhaal als de gameplay op de schop te nemen.

Over het verhaal is helaas nog weinig bekend, zoals wel vaker wordt er extreem geheimzinnig over gedaan en moet het allemaal ontzettend interessant gaan worden. Duidelijk is in ieder geval dat Kane en zijn Brotherhood of NOD samen gaat werken met de GDI om de tiberiumplaag een halt toe te roepen. In ieder geval zijn zowel de GDI als NOD speelbaar, waarbij vooral het verhaal van de NOD-campagne spannend moet worden en veel duidelijk moet maken over wie Kane nu eigenlijk is en wat zijn plan nu eigenlijk is. Of er nog een derde campagne met de Scrid (de Aliens die sinds het tweede deel opduiken) in de game zit is vooralsnog onduidelijk.


Ook de gameplay belooft spannend te worden, al is het nog de vraag of de vernieuwingen het spel wel echt verbeteren. Het level wat wij gezien hebben was een GDI-missie waarbij een neergeschoten transportvliegtuig gerepareerd moest worden zodat het weg kon vliegen. Uiteraard was NOD verantwoordelijk voor het neerschieten van het vliegtuig en zijn ze niet van plan om het toestel zomaar te laten gaan. Belangrijk hierbij is de Crawler, de nieuwe mobiele thuisbasis met de mogelijkheid om terwijl je de basis beweegt units te maken. Zodra de Crawler stilstaat poept hij de units uit, zodat je units heel dicht bij het slagveld kunt neerzetten. De Crawler is echter niet onoverwinnelijk, mocht hij kapot gaan kun je gelukkig respawnen waarbij het ding uit de hemel komt vallen en dus mogelijk nog enkele tegenstanders met zich meeneemt de grond in. Tijdens het spawnen kun je er ook voor kiezen om van rol te veranderen, het is nu namelijk mogelijk om drie verschillende rollen aan te nemen met de vanzelfsprekende voor- en nadelen van iedere rol: assault, defense en support.

Afhankelijk van de rol die je aanneemt (die je dus ook tijdens een missie kunt veranderen, mocht dit nog niet duidelijk zijn) heb je units die bij je rol passen. Maar er zijn nog meer manieren om aan units te komen, namelijk door experience te verzamelen. In Command & Conquer 4 verzamel je in zowel de singleplayer, de skirmish als in de multiplayer XP die centraal opgespaard worden en waarmee je centraal nieuwe units en mogelijkheden vrijspeelt. Mocht je dus vastzitten bij een irritant stukje in de singleplayer dan kan het zomaar zijn dat je door het spelen van enkele skirmishpotjes je meer XP haalt en nieuwe units vrijspeelt en met de nieuwe mogelijkheden die de units met zich meebrengen zou het zomaar mogelijk zijn dat je dat irritante stukje singleplayer wel zomaar voorbij bent. Of we hier heel blij mee moeten zijn weet ik nog zo net niet, het was natuurlijk altijd wel zo dat je gaandeweg in de singleplayer meer units vrijspeelde maar nu zal hetzelfde dus gelden voor de multiplayer. Om de balans toch nog enigszins te kunnen waarborgen is er een wat strakkere unitcap, maar EA heeft een flinke taak voor de boeg om de game gebalanceerd te houden. Ook maak ik me zorgen om de moeilijkheid van het spel. Het enige wat ik natuurlijk heb gezien is een demo die gespeeld werd door een developer die het spel natuurlijk goed kent, maar EA mikt er duidelijk op om zowel de hardcore als de casual gamers te plezieren en dat betekent vaak dat een game toch te makkelijk wordt.


Qua presentatie is de game gewoon erg goed en kan mee met de mooiste strategie-games van dit moment. Een volledig dynamisch belichtingssysteem waarbij ieder schot zijn eigen onafhankelijke lichtbron heeft zorgt voor erg mooie belichting en schaduwen, unitdetail is erg hoog met een uitgebreid schademodel en natuurlijk de legendarische CGI die wederom acte de presence geeft.

Voorlopige conclusie
Het is erg goed dat EA probeert om met Command & Conquer 4 wat verandering in de serie te brengen. Dit doen ze niet alleen door een verhaal wat nu eindelijk afgesloten zou moeten zijn, maar ook door middel van de Crawlers die als thuisbasis en het consistente profiel waarmee zowel on- als offline XP verdient kan worden. Toch is het de vraag of het spel wel leuk blijft om te spelen, er is zoveel vernieuwing die tegelijkertijd voor zowel de casual gamers als de hardcore leuk moet zijn om te spelen dat je je afvraagt of EA niet teveel hooi op zijn vork neemt.