Red Dead Redemption multiplayer

Red Dead Redemption logo

Iedereen is altijd maar lyrisch over cowboys, maar ik snap het niet zo goed. Je loopt heel je leven in dezelfde stinkende kleren, leeft in plekken waar je door al het stof geheid astma oploopt en als je dan eindelijk mag schieten moet je dat doen met pistolen met maximaal zes kogels. Alle mensen die dus lyrisch zijn over films vol zwetende mannen en intense blikken verklaar ik dan ook voor gek, en wat dat betreft moet Red Dead Redemption zijn best doen om mij te overtuigen van de tofheid van cowboys en het leven in het Wilde Westen. Om alvast wat te wennen aan het idee van hangsnorren en kaktussen mocht ik laatst bij Rockstar op bezoek om alvast de multiplayer van de komende westerngame Red Dead Redemption te proeven...

De multiplayer van Red Dead Redemption bestaat eigenlijk uit twee verschillende soorten games. Je hebt de welbekende deathmatch, team deathmatch en een vorm van capture the flag (maar dan met goudzakken) en er is de Free Roam-mode. De Free Roam-mode is eigenlijk de multiplayer-versie van de open wereld waarin de singleplayer-game zich afspeelt, maar dan met maximaal 15 andere spelers aanwezig. Het is mogelijk je te voegen bij een "posse" (een groep spelers), maar dat hoeft niet. Je kunt gewoon lekker rondrijden in de wereld, genieten van het uitzicht, NPC's pesten, mot krijgen met de lokale sheriff en ongein uithalen met je medespelers. Besluit je je te voegen bij een posse dan wordt het mogelijk om gezamenlijk kleine missies te doen, bijvoorbeeld groepen AI uit te schakelen. Door het doen van missies verdien je XP waarmee je weer betere wapens en betere paarden kan kopen. Dit laatste is een vrij belangrijk detail, voor de speelsessie hadden we allemaal in principe al flinke knollen onder onze virtuele konten maar helaas ging er bij één collega even iets mis waardoor zijn XP werd gereset en hij weer rond moest lopen op een trage ezel.

Red Dead Redemption

Vanuit de Free Roam is het mogelijk om bepaalde playlists te joinen waarna de bekende gamemodes beginnen. Om het gebeuren eerlijk te houden is hier geen XP meer te verdienen zodat iedereen dezelfde uitrusting heeft. De deathmatch-modes zullen iedereen wel bekend voorkomen, met de twist dat je niet te maken hebt met modern wapentuig maar ouderwetse sixshooters en bolt-action rifles. Dit betekent dat je over het algemeen minder snel schiet en je wat minder moet strooien met kogels en wat meer moet richten. Niet alleen de wapens dragen hieraan bij, ook de Euphoria-engine die zorgt voor de animaties van de karakters zorgt ervoor dat karakters realistisch bewegen en daardoor relatief traag en log zijn. Het gevoel wat me ook in GTA IV bekroop dat de karakters net niet zo snel reageerden als ik zou willen bekroop me hier ook, maar het went na verloop van spelen en dan valt er prima mee te leven. Fans van twitchshooters zullen misschien wat teleurgesteld zijn na deze woorden maar de gameplay is snel genoeg om absoluut niet saai te worden. Tegenstanders vliegen in het rond na het rondgooien van wat dynamiet, respawntimers zijn kort genoeg en snipers zijn gelukkig niet aloverheersend. Mocht de frustratie alsnog te hoog oplopen dan is het mogelijk om Dead Eye te activeren waarin het mogelijk is om snel zes schoten op iemand af te schieten. Activeer de mode door je rechterstick in te drukken en het scherm krijgt een rode waas en het wordt mogelijk om door je cursor over een tegenstander heen te vegen maximaal zes doelen op hem te plaatsen, plekken waar hij een kogel zal ontvangen zodra je de mode weer uitschakelt . In eerste instantie kwam het over als een te makkelijke manier om aan kills te komen maar de Dead Eye-mode blijkt in de praktijk niet te zorgen voor "cheap kills". Ja, je hebt een tegenstander zo dood, maar je moet de cursor enige tijd op hem houden om alle zes de schoten te plaatsen en dus om maximaal effect te hebben. In die tijd ben je minder weerbaar doordat je zelf niet kunt schieten, wat je tegenstander weer de kans geeft om jou uit je lijden te verlossen. Mocht je dan als twitcher nog niet tevreden zijn, dan kun je in ieder geval iedere keer uitkijken naar het begin van een nieuwe ronde. Iedere ronde begint namelijk met een grote shootout, je staat of in een cirkel of in teams tegenover elkaar en zult zo snel mogelijk je pistool moeten trekken, schieten en zien te overleven.

Red Dead Redemption