Unity past beleid aan na massale klachten over eerder controversieel verdienmodel

Het software bedrijf dat de (tot voor kort populaire) game-engine Unity Engine ontwikkelt, heeft na een massale storm van kritiek op hun plannen voor een nieuw verdienmodel op hun product, besloten terug te komen op dat eerdere besluit.

Unity

Vorige week besloot het bedrijf nog een controversieel verdienmodel in te voeren om een "Royalty Fee" in te voeren voor het aantal keren dat er een installatie van een spel gedaan is die gebruikt maakt van de Unity Engine Runtime.

Gameontwikkelaars waren hier niet over te spreken. Onder andere de Nederlandse mede-oprichter van gamestudio Vlambeer, Rami Ishmail, liet via Twitter zijn beklag uit:

Een aantal indie-ontwikkelaars gaven aan dat ze een catalogus van eerder ontwikkelde games dan maar niet meer beschikbaar zouden gaan stellen en de ontwikkelaar Massive Monster van de populaire indie-game Cult of the Lamb dreigde de game zelfs te verwijderen vanaf volgend jaar

Na deze storm van reacties van gameontwikkelaars bood Unity later zijn excuses aan en zei het dat het van plan was om wijzigingen in het beleid aan te brengen die het in de komende dagen zou communiceren:

"Ik wil hiermee beginnen: Het spijt me." schreef President en algemeen Manager, Marc Whitten. "We hadden met meer van jullie moeten praten en we hadden meer van jullie feedback moeten verwerken in onze plannen voordat we ons nieuwe Runtime Fee-beleid aankondigden. Ons doel met dit beleid is om ervoor te zorgen dat we jullie vandaag en morgen kunnen blijven ondersteunen en diep in onze game-engine kunnen blijven investeren.

"Jullie zijn wat Unity geweldig maakt en we weten dat we moeten luisteren en hard moeten werken om jullie vertrouwen te verdienen. We hebben jullie zorgen gehoord, en we brengen wijzigingen aan in het beleid dat we hebben aangekondigd om ze aan te pakken."

Vandaag heeft het bedrijf deze aanpassingen gedetailleerd beschreven:

Ten eerste heeft Unity bevestigd dat het geen kosten per installatie meer in rekening zal brengen voor gebruikers van Unity Personal of Plus. De nieuwe Unity Runtime Fee geldt alleen voor Unity Pro en Unity Enterprise.

Belangrijker is dat de kosten niet langer gelden voor bestaande games. "Alleen games die zijn gemaakt met of geüpgraded naar de Long Term Support (LTS) versie die in 2024 (of later) uitkomt, momenteel de 2023 LTS genoemd, zullen worden beïnvloed," schreef Marc Whitten van Unity.

Voor deze games is de vergoeding nu pas van toepassing nadat een game twee drempels heeft overschreden: 1.000.000 dollar (USD) aan bruto omzet (resterende 12 maanden) EN 1.000.000 eerste installaties.

Of de gameontwikkelaars hier blij mee zullen zijn, valt nog te betwijfelen, voor velen is het vertrouwen verbroken met het bedrijf en zijn ze op zoek naar andere alternatieven om hun games mee te ontwikkelen. De European Games Developer Federation heeft de Europese regelgevende instanties al gevraagd of deze anti-competatieve praktijken wel mogen binnen de juridische kaders.