Hasegawa: "Honda dacht te makkelijk over 2017"

Honda F1-directeur Yusuke Hasegawa heeft toegegeven dat het Japanse merk te makkelijk dacht over het seizoen 2017. Aan Motorsport liet hij weten dat het ontwikkelen van de benodigde technologie met veel meer obstakels gepaard ging dan verwacht.

Vooraf dacht Hasegawa dat de nieuwe Honda-motor op het niveau van de 2016-Mercedes zou zitten, maar in plaats daarvan kwamen veel problemen naar boven. Hoewel er in Australië achterin de McLaren geen krachtbron de geest gaf is er nog veel werk aan de winkel. Zeker omdat de huidige motor iets teruggeschroefd is qua vermogen. Dit omdat het vinden van meer vermogen gepaard gaat met het vinden van nieuwe problemen, iets dat Honda niet verwacht had. Mede hierdoor heeft de huidige krachtbron ongeveer hetzelfde vermogen als de Honda van 2016.

Hasegawa: "We hebben het te licht opgenomen, omdat het introduceren van nieuwe technologie veel lastiger is dan gedacht. We hebben op de testbank goede resultaten laten zien met de monocylinder, maar zodra we dezelfde concepten in de V6 geschroefd hadden merkten we dat het niet helemaal werkte. Toen was het echter al kerst. Toen we eindelijk begrepen waar de problemen vandaan kwamen was het al tijd om een definitieve specificatie te maken, waardoor deze een soort van compromis is geworden."

Een van de problemen waar de McLaren en de Honda mee kampen is enorme vibraties. Deze kwamen tijdens de testdagen naar voren en zorgden ervoor dat er weinig meters gemaakt konden worden. Daarnaast moesten de Honda-motoren vaker vervangen worden dan de Japanners lief was. Het probleem wordt veroorzaakt door resonantie tussen de motor, versnellingsbak, aandrijfas en de banden. Op de testbank deed dit zich niet voor, waardoor dit een onvoorzien probleem was.

Hasegawa hoopt voor de race in Spanje of die van Monaco in mei een update voor de motor gereed te hebben. Rond die races wordt namelijk de inzet van de tweede van de vier toegestane krachtbronnen verwacht.