Ook Utrecht voor uitstel verbreding A27

De gemeente Utrecht is net als het Centraal Planbureau (CPB) voor het uitstellen van de verbreding van de ring rond de stad. Dat schrijft het college van burgemeester en wethouders maandag in een brief aan de Tweede Kamer. Het CPB maakte vrijdag bekend dat uitstel de maatschappelijke welvaart verhoogt. Bovendien zou het project pas rendabel zijn als het fileprobleem rond de domstad 'aanzienlijk verergert'.

Met de verbreding van de A27 is een bedrag van 1,12 miljard euro gemoeid. De gemeente schrijft dat dat bedrag 'alleen is te verantwoorden als het nut en de noodzaak daarvan onomstotelijk zijn aangetoond'. Burgemeester en wethouders wijzen daarbij op de 'diepgaande weerstand' die in hun stad bestaat tegen verbreding van de ringweg.

"Wij roepen u als Kamer op om - in tijden van financiële krapte - de investering uit te stellen, in lijn met wat het CPB aanbeveelt", schrijven ze. Wel vindt de gemeente dat de Noordelijke Randweg aangepakt moet worden. Dat project zou 'met voorrang medegefinancierd' moeten worden 'zodat de schop de grond in kan'.

Utrecht steunt verder de oproep van het CPB om goedkopere varianten te bekijken om de A27 aan te pakken. De gemeente is zelf voorstander van een variant van twee keer zes rijstroken binnen de bestaande 'bak'. Daarmee kan 'een dure en nodeloze ingreep voorkomen worden'.

Het CPB maakte op verzoek van minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) een second opinion van de zogeheten maatschappelijke kosten- en batenanalyse van de verbreding van de ring. Daarin worden de maatschappelijke voor- en nadelen op een rijtje gezet van de herinrichting van de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd en de verbreding van de A27 naar twee keer zeven rijstroken bij Amelisweerd.

De verbreding van de A27 is omstreden, omdat een strook van het natuurgebied Amelisweerd sneuvelt. Schulz is altijd een voorstander geweest van de verbreding en weet zich daarbij gesteund door een Kamermeerderheid, sinds vorig jaar ook regeringspartij PvdA overstag ging.