Stekkerauto's kosten burger half miljard
De in 2013 ingevoerde gunstige belastingsmaatregelen voor kopers van elektrische en hybride auto's hebben de fiscus, en dus de belastingbetalende burger zónder zo'n auto, al een half miljard gekost. Dat blijkt zaterdag uit een berekening van de Volkskrant.
Vorig jaar zijn ruim 22.000 van deze stekkerauto's verkocht. De financiële voordelen voor de best verkochte auto in deze categorie, de Mitsubishi Outlander PHEV, konden oplopen tot 31 duizend euro,' aldus de Volkskrant. De auto kost bij de dealer ruim 40.000 euro zonder btw.
Naast belastingvoordelen wordt ook een oplaadpunt gesponsord. Over het nut van deze subsidieslurpers wordt op de facebookpagina van de PHEV Community inmiddels volop gediscussiëerd. "Met de PHEV naar Oostenrijk (Weissensee) vertrokken. 3 keer tanken op een ritje van ongeveer 1200 km.. In mijn beleving is dat net aan 400 kilometer op een tank. Natuurlijk hebben we onderweg niet kunnen opladen maar 400 km ipv [de opgegeven] 824 km is wel een heel groot verschil."
Een ander doet dit af als onzin: "Gelul allemaal. Als je gewoon 60 rijdt, geen passagiers en bagage meeneemt en alle stoelen eruit sloopt, windje mee en heuvelaf rijdt bij een maximale luchtvochtigheid van 55% en een temperatuur tussen de 18 en 22 graden, niet afremt of gas geeft, dan zou je die 824 moeten halen. Easy."