Red Bull krijgt concurrent terug

Een energiedrank van horecaketen The Bulldog kan in de toekomst mogelijk terugkeren op de markt. Het drankje werd in 2012 door het gerechtshof in Amsterdam verboden omdat het inbreuk zou maken op het merkrecht van Red Bull. Een advies van het Europees Hof van Justitie biedt nu een opening voor een terugkeer van het energiedrankje.

Het drankje werd volgens een woordvoerder van The Bulldog eind jaren negentig op de markt gebracht. Red Bull diende echter een klacht in vanwege het gebruik van het woord 'bull' in het logo op de verpakkingen van de drankjes. Na de uitspraak van het hof werd het drankje van de markt gehaald. The Bull Dog stapte na de uitspraak van het gerechtshof naar de Hoge Raad, die het Europees Hof van Justitie om advies vroeg.

Het Europees Hof wijst er donderdag op dat The Bulldog zijn logo al gebruikte voordat Red Bull zijn merk in 1983 deponeerde. Daarom zou The Bulldog in beginsel moeten worden toegestaan zijn logo te gebruiken. Toch biedt het advies ook openingen om het verbod in stand te houden.

Zo moet de Hoge Raad rekening houden met waar het logo oorspronkelijk voor werd gebruikt. The Bulldog begon in de jaren zeventig als een coffeeshop in Amsterdam, maar is inmiddels in meerdere landen actief met onder meer hotels, restaurants en merchandise. "Op coffeeshopgebied worden we ingehaald door het buitenland dus daar richten we ons niet meer op", zegt de woordvoerder.

Het is nu aan de Hoge Raad om te bepalen of een eigen energiedrankje een logisch gevolg is voor een dergelijk bedrijf is of juist een poging om klanten te doen geloven dat het gaat om energiedrankjes van het bekendere merk. Als de Hoge Raad het eerdere vonnis vernietigt, moet een gerechtshof zich opnieuw over de zaak buigen. Het kan dus nog even duren voordat deze strijd is beslecht.

In de tussentijd heeft het bedrijf dit jaar een andere drankje op de markt gebracht onder de naam 'iced coffee'. Daar draait deze zaak echter niet om. "We verkochten dit drankje al langer, maar nog niet onder eigen merk", zegt de woordvoerder.