PVV-kiezers hebben laagste consumentenvertrouwen

PVV-kiezers zijn de meest negatief gestemde consumenten. Dat blijkt zondag uit een peiling over consumentenvertrouwen van Maurice de Hond. De index voor het consumentenvertrouwen van het Centraal Bureau voor de Statistiek kwam donderdag uit op een historisch dieptepunt van -44. PVV-stemmers blijken daar nog flink onder te zitten met een score van -71. Ook onder de achterban van 50Plus en SP ligt het consumentenvertrouwen onder het gemiddelde.

Kiezers van 50Plus hebben een consumentenvertrouwen van -65, gevolgd door SP-kiezers met een score van -63. Ook op de indicatoren voor economisch klimaat en koopbereidheid scoren kiezers van de PVV, 50Plus en SP flink onder het gemiddelde.

Kiezers van D66 zijn een stuk positiever gestemd met een score van -15. Ook het consumentenvertrouwen van de kiezers van VVD en CDA ligt boven het gemiddelde, met scores tussen de -30 en -35.

Over hun persoonlijke financiële situatie het komende jaar zijn PVV-kiezers eveneens somber. 27 procent denkt dat die duidelijk slechter zal worden. Bij de kiezers van 50Plus is dit 21 procent en bij die van de SP 19 procent. Onder de VVD-stemmers denkt slechts vijf procent dat ze er duidelijk op achteruit gaan, bij de PvdA-aanhang is dat zes procent.

Uit de meting van het consumentenvertrouwen door De Hond blijkt ook een duidelijke relatie met leeftijd zichtbaar. De groep van 50 jaar en ouder scoort flink negatief met -57. Jongeren zijn een stuk minder somber gestemd. Bij Nederlanders tussen de 18 en 30 jaar is het consumentenvertrouwen -23.

Verschuivingen in de zetelaantallen zijn er deze week amper. 50PLUS stijgt opnieuw een zetel en staat daarmee in de peilingen op zeventien zetels. Omdat CDA een zetel daalt, is 50PLUS nu ook voorbij deze partij.

De flinke stijging in de peilingen van 50Plus komt volgens De Hond mede door de relatie tussen hoge leeftijd en het lage consumentenvertrouwen. Onder meer daardoor zouden steeds meer ouderen kiezen voor 50PLUS.