Heineken rekent niet op Europa voor groei

Heineken rekent er niet op dat in West- en Zuid-Europa de komende jaren nog sprake zal zijn van groei. Die zal moeten komen uit de opkomende markten, die in de terminologie van Heineken dan ook "hoge groeimarkten" heten. In dat deel van Europa dat getroffen is door economische problemen zet Heineken in op verbetering van het marktaandeel door middel van onder meer innovaties. Dat zei topman François van Boxmeer woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers. Heineken realiseerde in 2012 opnieuw winst- en omzetgroei, waarbij alleen op de moeilijke markt in West- en Zuid-Europa minder bier werd verkocht dan in 2011.

De omzet over heel 2012 steeg met 7,4 procent tot 18,4 miljard euro. De groei op autonome basis bedroeg 3,9 procent. Operationeel en exclusief eenmalige kosten nam de winst toe met 8 procent tot 2,8 miljard euro, waarbij op autonome basis echter sprake was van een zeer lichte daling van de operationele winst, onder meer door hogere inkoopkosten. Het biervolume steeg met 3,4 procent tot 221,2 miljoen hectoliter.

De opkomende markten bieden Heineken een groeiende, relatief jonge, bevolking, een snelle mate van verstedelijking en veelal economische voorspoed. Deze bepalende factoren voor groei ontbreken vrijwel in West- en Zuid-Europa, waardoor Heineken voor de komende jaren daar niet meer rekent op echte groei. In 2012 daalden de volumes met 2,4 procent. De omzet in West-Europa steeg wel licht.. In Europa probeert Heineken de markt te masseren door de introductie van nieuwe producten, zoals de merken Sol en El Dorado, zo liet Van Boxmeer weten. Op deze manier lukt het concern soms ook om marktaandeel te winnen.

De expansie in de opkomende markten gaat intussen door. Heineken zette in 2012 een grote stap met de overname van Asia Pacific Breweries (APB), waardoor het concern zijn reikwijdte in de opkomende Aziatische markten sterk uitbreidde. "Een jaar van sterke vooruitgang", noemde Van Boxmeer de afgelopen periode.

De bierbrouwer profiteerde vorig jaar ook van een toenemende populariteit van het Heineken-merk. Dat was onder meer het gevolg van veel reclame rond de James Bond-film Skyfall en sponsoring van de Olympische Spelen in Londen.

Voor het lopende jaar verwacht Heineken een "aanhoudende omzet- en volumegroei". De groeiregio's zullen daarbij de verwachte lagere volumes in de Europese markten compenseren. De inkoopkosten zullen dit jaar minder hard stijgen dan in 2012.

Heineken rekent niet op Europa voor groei
Heineken rekent niet op Europa voor groei (Foto: ANP)