Volkskrant komt met betaalsite

De Volkskrant wil niet-abonnees laten betalen voor artikelen. In de lente krijgen bezoekers van de vernieuwde site iedere dag een virtuele etalage te zien waarin de beste of meest opmerkelijke artikelen uit de krant worden gepresenteerd. Het gaat om een experiment.

Het idee is om naast de gratis nieuwssite een 'plusomgeving' te bieden, waarin sitebezoekers voor een vast bedrag een dag- of maandpas kunnen kopen. Hiermee is de hele krant inclusief de archieven te raadplegen. Ook komen er gespecialiseerde apps, bijvoorbeeld om bepaalde columns te lezen.

Hoofdredacteur Philippe Remarque noemde maandag op Radio1 twee belangrijke voorwaarden waaraan moet worden voldaan voordat lezers voor online content willen betalen. Het moet toegevoegde waarde hebben en de dienst moet zeer gebruiksvriendelijk zijn. Hij trok een parallel met iTunes en Spotify en de New York Times.

Volkskrant.nl vernieuwt zijn site volgend jaar, waarbij de krant zijn gehele inhoud tegelijkertijd in een online omgeving presenteert. Krant en site komen zo dichter bij elkaar te liggen, is de gedachte. "Op dit moment staan ze nog los van elkaar. Je hebt Volkskrant.nl en je hebt de krant. Voor veel lezers is het totaal onduidelijk hoe deze zich tot elkaar verhouden", licht hoofdredacteur van de site Laurens Verhagen toe.