Dortmund bezorgd om Financial Fair Play

Met de Financial Fair Play-regel op komst zoeken clubs naar uitvluchten om alsnog aan de strengere regelgeving te kunnen ontsnappen.

Zo sloot Manchester City onlangs een sponsorcontract met een bedrijf dat bestuurd wordt door de eigenaar van de club, waardoor de inkomsten gerechtvaardigd zouden zijn. Voor 350 miljoen pond draagt het shirt en het stadion voor de duur van tien jaren de naam Etihad.

Hans Joachim Watzke, directeur van Borussia Dortmund, wil dat de UEFA dergelijke praktijken goed in de gaten houdt en hard optreedt, indien nodig. "UEFA moet de dunne lijn vinden tussen sponsorschap en achterkamertjesfinanciering", aldus de bestuurder tegenover The Daily Mail.

"Geen enkele suikeroom zou krankzinnige bedragen in de vorm van sponsordeals in een club mogen pompen, wanneer dit gebeurt vanuit vijf bedrijven die hij zelf beheert. Als dat wel gebeurt, zal Financial Fair Play falen." Dortmund, voor 51 procent eigendom van de supporters, neemt het vanavond in het kader van de Champions League op tegen Manchester City.