Melkunie weer terug in het zuivelschap

Het zuivelmerk Melkunie is na tien jaar afwezigheid binnenkort weer verkrijgbaar. Vanaf augustus gaat het merk - bekend van de 'Bommetje!'-reclame - zuivelproducten van Friesche Vlag vervangen. Dat heeft eigenaar Arla Foods aankondigd.

Als eerste worden in augustus verse vla-, yoghurt- en papproducten voorzien van een Melkunie-logo. Daarna volgen andere langer houdbare producten, staat te lezen op de site melkunie.nl. Melkunie-melk is vanaf 2013 weer te koop.

Melkunie-producten waren sinds 2001 niet meer te koop. Toenmalig eigenaar CampinaMelkunie koos er toen voor alleen nog de naam Campina te gaan voeren. De merknaam is sinds drie jaar in handen van het Deense Arla Foods.

Arla is niet bang dat het merk niet meer herkend wordt. "Als je consumenten nu vraagt naar het merk dan denken ze vaak nog dat het nog steeds bestaat", zegt marketingdirecteur Louis Rippen tegenover vakblad Levensmiddelenkrant.

Melkunie is vooral bekend van de televisiespotjes waarin acteur Peer Mascini schitterde. Grootste ster was echter de koe, die motor reed en in zwembaden sprong. "Ik zeg nog zo, geen bommetje!" van de nat gespetterde Mascini werd een bekende uitspraak. Mascini en de koe keren overigens niet terug bij Melkunie.


Peer Mascini in de 'Bommetje'-reclame, 1996