'Voorschool werkt niet'

Een speciaal onderwijsprogramma om taal- en rekenachterstanden bij peuters weg te werken voordat ze aan de basisschool beginnen, werkt nauwelijks. De leerkrachten en groepsleidsters doen het niet goed genoeg. Dat concludeert de Universiteit Utrecht in een onderzoek dat voor de gemeente is uitgevoerd, schrijft de Volkskrant woensdag.

De vakgroep Orthopedagogie van de universiteit volgde twee jaar lang 160 kinderen in Leidsche Rijn. De kinderen zaten op voorscholen (voor 2,5 tot 4 jaar), vroegscholen (tussen de 4 en 6 jaar) of peuterspeelzalen. De kinderen op de peuterspeelzalen volgden geen speciaal educatief programma, maar dat blijkt volgens de onderzoekers voor de ontwikkeling nauwelijks uit te maken.

Het zou veel meer verschil maken als leerkrachten of groepsleidsters meer stimulerende activiteiten aanbieden en in kleine groepjes werken. De gemeente wil daarom extra investeren in de kwaliteit van het personeel.

Verder gaan kinderen sneller vooruit als de groep niet alleen uit achterstandskinderen bestaat.De groep moet dus goed gemengd zijn. In de praktijk zou het echter moeilijk blijken hoogopgeleide ouders hun kinderen naar een vroegschool met veel achterstandskinderen te laten gaan.


'Voorschool werkt niet' (Foto: Novum)