'Facebook zorgt voor daling gameverkoop'

Het spelen van games op sociale netwerken is de directe aanleiding voor de dalende verkoop van games voor spelcomputers. Onder ruim veertienhonderd ondervraagden geeft meer dan een derde aan minder op een spelcomputer te gamen door het spelen van webgames op bijvoorbeeld Facebook. Dat is de conclusie uit onderzoek door een onderzoeksbureau in samenwerking met gamevakblad Develop.

Uit het onderzoek wordt geconcludeerd dat Facebookgamers meer overlap vertonen met Xbox- en PlayStation-gamers dan verwacht. Een kwart van de gamers op sociale netwerken geeft aan minder geld uit te geven aan spellen voor hun spelcomputer.

Door het gebrek aan vertrouwen in de economie zijn veel consumenten niet geneigd veel geld uit te geven aan spelcomputers en games. Zo verkocht de Nintendo 3DS niet goed toen het apparaat 249 euro kostte, maar voor 169 euro is de koopbereidheid aanzienlijk groter. In menig land is de verkoop na de prijsverlaging verdubbeld.

Verschillende analisten verwachten dat de winkelverkoop van games afneemt. Ondertussen neemt de verkoop van virtuele objecten als zwaarden en kleding en de verkoop van gamevaluta alleen maar toe. In 2013 moet de verkoop van digitale objecten de winkelverkoop voorbijgaan.