Microsoft erkent misser rond pimpen Xbox

Microsoft heeft een inschattingsfout gemaakt bij de lancering van de Xbox 360 in 2005. Gamers zijn helemaal niet geïnteresseerd in het veranderen van het uiterlijk van hun Xbox 360. De spelcomputer kon een ander uiterlijk krijgen door faceplates, de officiële naam voor de frontjes voor de Xbox 360, op de voorkant te plaatsen. Deze frontjes waren voor ongeveer 25 euro te koop, maar verkochten erg slecht, zegt marketingdirecteur Albert Penello van Microsoft in een interview met Official Xbox Magazine.

Niet alleen zijn er goedkopere alternatieven op de markt te vinden, zoals stickers, maar bovendien verkochten de faceplates niet. "Het idee was best goed", vertelt Penello. "Mensen deden ook frontjes op hun mobiele telefoons. Ga even vijf jaar terug en het leek erop dat iedereen faceplates wilde."

Microsoft heeft het idee van de faceplate afgeschoten toen het bedrijf begon met het nieuwe ontwerp van de in september uitgebrachte vernieuwde Xbox. De nieuwe, kleinere Xbox-spelcomputer is stiller en bovendien zuiniger met energie. Daarnaast zou de nieuwe Xbox niet langer de vastloopproblemen moeten kennen die de eerste versie van de Xbox 360 wel had. De door gamers gevreesde Red Ring of Death van de eerste generatie Xbox 360 kostte Microsoft naar schatting een miljard euro. Of en hoeveel geld Microsoft verloren heeft met het mislukte faceplate-project is niet bekend.


(Foto: Novum)

Submitter:  Bron: Novum