Borden langs spoor Stavoren niet verlicht

De borden langs het spoor bij Stavoren zijn niet verlicht. Dat bevestigt een woordvoerder van ProRail woensdag na een bericht hierover in het AD. Zij vindt het echter te vroeg om conclusies te trekken en spreekt tegen dat sprake is van een oud systeem.

Het spoor bij Stavoren heeft geen verlichte oranje of rode seinen, maar drie onverlichte borden. De borden die op een kilometer afstand van de Friese plaats staan, zijn bedoeld als oranje sein.

Als een trein deze passeert moet de machinist langzamer gaan rijden om op tijd stil te staan bij het volgende rode sein. Het station in Stavoren kent echter geen rood sein, maar alleen een onverlicht stopbord op het stootblok, waar de trein doorheen reed.

De machinisten moesten letten op de borden, maar het is mogelijk dat ze deze door de duisternis over het hoofd hebben gezien. Dit had geen probleem moeten zijn als de automatische treinbeveiliging had gewerkt. Dat systeem greep echter niet in, omdat er op de trein en in het spoor twee verschillende versies van werden gebruikt.

In de trein zat een vereenvoudigd systeem, dat niet werkt op het spoor bij Stavoren en op veel andere sporen in het noorden en oosten van Nederland, stelt het AD. Dat de trein slechts was uitgerust met een vereenvoudigd beveiligingssysteem, gaat overigens niet tegen de regels in.

De woordvoerder van ProRail stelt dat nog wordt onderzocht of dit systeem heeft gefaald en waardoor dat kwam. Het systeem van seinborden is daarbij volgens haar niet verouderd, maar komt gewoon niet vaak voor in Nederland.

De zegsvrouw bevestigt wel dat de borden niet verlicht zijn. "Maar machinisten en hun begeleiders rijden in Nederland niet alleen op seinen en borden. Zij moeten weten waar ze rijden en wat ze kunnen verwachten. Dat wordt allemaal meegenomen in het onderzoek: wat heeft de machinist gedaan en kende hij die weg?"