'Doorbraak Lekdijk kan ramp zijn voor Randstad'

De Lekdijk moet worden verhoogd om de Randstad beter te beschermen. Bij een doorbraak van de dijk kan Schiphol onder water komen te staan, waarschuwt dijkgraaf Patrick Poelmann maandag in het blad voor ambtenaren en bestuurders Binnenlands Bestuur.

De Lek stroomt van Wijk bij Duurstede, ten zuidoosten van Utrecht, naar Rotterdam. De dijk is volgens modellen van het Hoogheemraadschap nu nog veilig genoeg. De kans op een overstroming is een op tweeduizend. Door de klimaatverandering moet de Lek in de toekomst echter meer water afvoeren.

Als de Lekdijk doorbreekt, zijn er ook nog de Hollandse IJsseldijk en de Meerndijk om te voorkomen dat de Randstad onder water komt te staan. Die dijken moeten volgens het Hoogheemraadschap echter twee tot drie meter hoger zijn om veilig genoeg te zijn. De kans dat die dijken doorbreken is een op twaalfhonderd.

In het ergste geval, als het gat in de dijk na twee weken nog niet is gedicht, komt Schiphol onder een laag van 4,5 meter water te staan. Ook Utrecht kan zwaar worden getroffen.

Poelmann is echter geen voorstander van het verhogen van de Hollandse IJsseldijk en de Meerndijk. De dijken lopen namelijk door historische stadjes als Oudewater en Montfoort. Om een dijk te verhogen moet hij ook breder worden gemaakt, waardoor tal van historische panden zouden moeten worden gesloopt.

Volgens Poelmann is het beter om de Lekdijk met twintig centimeter te verhogen. Dat zou zo veel zekerheid geven dat de andere dijken niet meer hoeven te worden verhoogd. Voor dit plan heeft hij de afgelopen weken gelobbyd bij collega's, veiligheidsregio's en provincies.

De Delta-commissie inventariseert sinds vorig jaar welke maatregelen Nederland moet nemen om boven water te blijven. Volgend jaar moet dat tot nieuwe veiligheidsnormen leiden. De huidige normen stammen uit de jaren zestig.