Japans debuut van Kinect

Op 1 juli heeft men in Japan op de 2010 Game Tools and Middleware Forum te Tokyo kennis kunnen maken met de Kinect. De demonstratie, die achter gesloten deuren plaatsvond, werd goed bezocht door Japanse game-makers en dit was voor de meesten van hen de eerste gelegenheid om de nieuwe motion controller uit te proberen.

Kinect Adventures werd het meest getoond tijdens de demo. Op de vraag wat onder aanwezigen de indrukken waren, bleek het sleutelwoord "immersion" te zijn bij het beschrijven van de ervaringen. Veel aanwezigen vonden dat het feit dat het hele lichaam meewerkt tijdens het spelen aan deze ervaring bijdraagt.

Veel game-makers vonden ook dat de Kinect beter reageerde dan ze aanvankelijk hadden gedacht. Er was kennelijk een relatief wijdverspreid gerucht dat de Kinect sloom en niet precies zou zijn en dat er sprake zou zijn van "lagging". Dezelfde game-makers beschreven echter ook vrij specifiek wanneer deze problemen optraden. Als er te dicht op de Kinect gestaan wordt, of te ver er vanaf werd het apparaat trager in het registreren van de bewegingen. De ideale afstand zou ongeveer 2,5 meter zijn. Dit klinkt misschien als een triviaal detail, maar deze afstand is van cruciaal belang als Microsoft de Kinect in Japan serieus wil verkopen, aangezien de gemiddelde grootte van kamers in Japan aanmerkelijk kleiner is dan in het westen.

Hoewel er getwijfeld werd aan deze praktische kant van de Kinect voor Japanse consumenten was men wel zeer positief over de Kinect-games zelf.

Kinect in Japan