Treinongeval Oslo door falen remsystemen

De crash van zestien goederenwagons in Oslo, die gisteren het leven kostte aan drie mensen, kon gebeuren doordat een aantal veiligheidssystemen niet functioneerde. De wagons raakten op drift nadat een mechanische parkeerrem ineens dienst weigerde toen de laatste wagon werd aangekoppeld.

De goederenwagons konden al vlug veel snelheid ontwikkelen, doordat het laad- en losstation zich op een helling bevindt. Op hol geslagen voertuigen kunnen met behulp van een automatisch wissel worden ontspoord, waarna ze tot stilstand komen in gravel. Evenals het eerste systeem, weigerde ook dit systeem dienst.

Vervolgens heeft men nog geprobeerd om een volgende wissel op afstand om te zetten, zodat de wagons alsnog zouden ontsporen, maar ook deze optie mislukte.

De wagons boorden zich uiteindelijk acht kilometer verderop met zo'n honderd kilometer per uur in een kantoorgebouw. Een aantal wagons belandde vervolgens in de haven. Drie mensen kwamen om het leven en drie anderen raakten gewond. Eén van hen ligt nog in kritieke toestand in het ziekenhuis.

Mogelijk heeft het ongeval ook gevolgen voor het vliegverkeer vanaf luchthaven Gardermoen, omdat alle brandstof normaal per spoor wordt aangevoerd vanuit de haven. Bevoorrading over de weg gaat mogelijk niet snel genoeg.