Bridgestone behoudt verschillen tussen bandencompounds

De Bandenfabrikant in de Formule 1 handhaaft de strategie die ze vorig jaar ingezet hebben dat de bandencompounds verder uit elkaar moeten liggen. Hierdoor wordt het racen bevorderd en moeten de coureurs zeker gelet op het verbod op bijtanken beter rekening met hun banden houden.

Zo zullen in de ene race de compounds supersoft en medium gebruikt gaan worden, terwijl andere races soft en hard vereisen. Wel zijn er enkele uitzonderingen zoals de Grand Prix van Monaco. Daarnaast zijn de voorbanden smaller geworden, wat de rijeigenschappen van de bolides behoorlijk verandert.

"De achterbanden zijn duurzamer gemaakt. Daarnaast zijn er wat aanpassingen aan de verschillende bandentypes gedaan zodat ze langere stints kunnen maken en sneller opwarmen vergeleken met de banden die we in 2009 gebruikten. Met auto’s die mogelijk 100 kilo zwaarder zijn dan vorig jaar, zullen de langere stints extra zwaar zijn voor de banden," zo meldt Tetsuro Kobayashi van de Japanse de bandenfabrikant.

De zachte en de hardere banden zijn uit elkaar te houden omdat de zachte variant voorzien zal zijn van een groene streep in de wang van de band. De kleur groen is gekozen omdat Bridgestone de Make Cars Green-campagne van de FIA ondersteunt.