Rekenkwaliteit daalt door docenten

Uit onderzoek van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW) blijkt dat de achteruitgang van de kwaliteit van het rekenonderwijs niet aan de toegepaste methode ligt, maar wel aan de docenten.

Het onderzoek werd uitgevoerd naar aanleiding van de verdeeldheid die bestaat tussen aanhangers van traditionele en hedendaagse lesmethodes. Er is volgens de onderzoekers geen wetenschappelijk bewijs dat in het voordeel van een van de methodes spreekt. De belangrijkste factor is de docent en 'de sleutel tot verbetering ligt volgens de KNAW bij de lerarenopleiding, waar het rekenonderwijs (soms minder dan 1 uur per week) ernstig onder druk staat'

Tijdens de opleiding tot leraar moet veel meer aandacht aan rekenen worden besteed en docenten zouden meer verplichte nascholing moeten krijgen. Het advies aan staatssecretaris Dijksma luidt dat het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen (OCW) een en ander aan een grondig onderzoek moet onderwerpen en maatregelen moet nemen.