Vooruitblik Grand Prix Singapore
Komend weekend staat de Grand Prix van Singapore op het programma. Een nieuwe Grand Prix, die ook nog eens een nachtrace is. FOK!sport geeft een blik op het circuit, de geschiedenis, het tijdschema, de weersverwachtingen en de standen in het rijders- en het constructeurskampioenschap. |
Marina Bay Street Circuit
Bron: Fia.com
Lengte: 5,067 km
Aantal ronden: 61
Racelengte: 309,087 km
Baanrecord: -
Geschiedenis
Het circuit is nieuw op de kalender en is in eerste instantie ontworpen door Hermann Tilke, maar later nog aangepast door KBR. De baan telt 23 bochten en is ruim vijf kilometer lang. De baan kent enkele mooie punten zoals de Anderson bridge tussen bocht twaalf en dertien. Tussen bocht achttien en negentien rijden de coureurs onder de tribune door die gebouwd is om de toeschouwers van het drijvende stadion aldaar te herbergen.
De inhaalmogelijkheden zijn volgens de organisatie bij de bochten één, zeven en veertien. De snelheden op dit tegen de klok in gereden circuit liggen tussen de 80 km/h op het langzaamste punt en 300 km/h net voor bocht zeven. Het circuit is goed te bekijken via het rondje van Red Bull en Toro Rosso en dit filmpje. In Azië is het het eerste stratencircuit dat op de kalender staat en voor de Formule 1 als sport is er de primeur van de nachtrace.
Het laatste decennium zijn er vele Grands Prix van de racekalender verdwenen en evenzovele voor in de plaats gekomen. Sinds de officiële start van de Formule 1 in 1950 op 65 verschillende circuits gereden en Singapore wordt de volgende in een lange rij vol historie. Voor volgend jaar staat Abu Dahbi nieuw op de kalender, terwijl in 2010 Zuid-Korea aan de beurt is.
In 1999 is de Grand Prix van Maleisië op de kalender gekomen. Het circuit in Sepang kent lange rechte stukken, goede inhaalmogelijkheden, hoge temperaturen en af en toe regen, wat de races ten goede komt. Een jaar later werd de Grand Prix van Verenigde Staten toegevoegd na een afwezigheid van acht jaar. Echter werd de race voor 2008 weer van de kalender gehaald nadat er geen overeenstemming kon worden bereikt over de verlenging van het contract. Inhalen was aan het einde van het rechte stuk mogelijk, maar de Formule 1 verspeelde in 2005 veel krediet na een probleem met de banden van Michelin en het ongeluk van Ralf Schumacher in de trainingen.
Het jaar 2003 betekende het laatste jaar dat er geracet werd op de A1-ring in Oostenrijk. Het jaar erop werd er voor het eerst een wedstrijd gehouden in de woestijn Bahrein. In datzelfde jaar stond voor het eerst de Grand Prix van China op het programma. Het circuit van Sjanghai kenmerkt zich door een lang recht stuk achter op de baan, waar het goed inhalen is.
In 2005 werd Turkije aan de kalender toegevoegd. Kenmerkend voor het circuit is bocht acht, waarbij de coureurs drie keer in moeten sturen. Een jaar later werd er voor het laatst gereden op het circuit van Imola. Het circuit van Fuji was in 2007 voor het eerst sinds 1977 weer gastheer van de Grand Prix van Japan. Het circuit heeft een recht stuk van 1,5 km en daarmee is het een van de langste ter wereld. Dit jaar is er naast het circuit in Singapore nog een stratencircuit op de kalender bijgekomen. Het Spaanse Valencia was dit jaar de organisator van de Grand Prix van Europa. Opvallend detail van de Grands Prix is dat Ferrari vijf van de zes keer gewonnen heeft. Alleen in Valencia was McLaren de sterkste. De hernieuwde kennismaking met Fuji leverde ook voor McLaren de overwinning op.
Tijdschema
Dag | Tijd | Sessie |
Vrijdag | 13.00-14.30 | vrije training 1 |
Vrijdag | 15.30-17.00 | vrije training 2 |
Zaterdag | 13.00-14.00 | vrije training 3 |
Zaterdag | 16.00-17.00 | kwalificatie |
Zondag | 14.00 | race |
Weersvoorspelling
Dag | Minimum | Maximum | Neerslagkans | Weerbeeld |
Vrijdag | 25 °C | 32 °C | 50 % | 's middags buien |
Zaterdag | 26 °C | 32 °C | 40 % | kans op buien |
Zondag | 26 °C | 31 °C | 60 % | buiïg |
Klassement Coureurs
Pos. | Coureur | Punten |
1 | Lewis Hamilton | 78 |
2 | Felipe Massa | 77 |
3 | Robert Kubica | 64 |
4 | Kimi Räikkönen | 57 |
5 | Nick Heidfeld | 53 |
6 | Heikki Kovalainen | 51 |
7 | Fernando Alonso | 28 |
8 | Jarno Trulli | 26 |
9 | Sebastian Vettel | 23 |
10 | Mark Webber | 20 |
11 | Timo Glock | 15 |
12 | Nelson Piquet Jr. | 13 |
13 | Rubens Barrichello | 11 |
14 | Nico Rosberg | 9 |
15 | Kazuki Nakajima | 8 |
16 | David Coulthard | 6 |
17 | Sebastien Bourdais | 4 |
18 | Jenson Button | 3 |
Klassement constructeurs
Pos. | Team | Punten |
1 | Scuderia Ferrari | 134 |
2 | McLaren Mercedes | 129 |
3 | BMW F1 | 117 |
4 | Renault F1 | 41 |
5 | Toyota Racing | 41 |
6 | Scuderia Toro Rosso | 27 |
7 | Red Bull Racing | 26 |
8 | Williams | 17 |
9 | Honda Racing F1 | 14 |
10 | Force India | 0 |
11 | Super Aguri F1 | 0 |