[IRL] Uitslag Detroit Indy Grand Prix
Exact een jaar na zijn laatste overwinning heeft Justin Wilson de Detroit Indy Grand Prix gewonnen. Twintig ronden voor het einde kwam de Newman/Haas/Lanigan Racing-rijder aan de leiding en die stond hij niet meer af. |
Helio Castroneves werd tweede, maar deed toch redelijk goede zaken omdat Scott Dixon als vijfde finishte, wist de Team Penske-coureur de achterstand in het kampioenschap tot dertig punten terug te brengen. De start was zonder problemen en Dixon wist zijn eerste plek te houden. Hij ging Castroneves, Oriol Servia, Justin Wilson, Ryan Briscoe en Graham Rahal voor. Een ongelukkige Milka Duno spinde in de eerste ronde en kwam op de ideale lijn tot stilstand, en de eerste neutralisatie van de race was een feit. Als schuldige voor de spin van Duno werd Bruno Junqueira aangewezen en hij werd teruggestuurd naar het eind van het veld.
Na de herstart konden Dixon en Castroneves een gat slaan met de rest van het veld. De twee coureurs, beide aan het strijden voor het kampioenschap, waren zelfs een seconde per ronde sneller dan de nummer twee op dat moment, Servia. Het team van Servia zei dat hij bezig was met brandstof sparen en hoopte op een nieuwe neutralisatie. De gele vlag kwam in de zeventiende ronde bij een inhaalactie van Dan Wheldon op Jaime Camara waarbij beide wagens spinden.
De leiding bij de eerste pitstops, slechts met enkele coureurs die de pit ingaan, gaat van Dixon over naar Castroneves, voor Servia en Wilson. Dixon viel terug naar de achterhoede en hij moest veel tijd goedmaken. Castroneves profiteerde en ging pas in de 32e ronde naar binnen. De pitstops zouden de rest van de race bepalen. Danica Patrick en Vitor Meira raakten elkaar en moesten voor reparaties naar binnen, en Wilson passeerde Servia voor de tweede plek. Castroneves had de lediding met tien seconden stevig in handen.
In ronde 65 moest de pacecar voor de laatste keer de baan op vanwege een spin van Mario Moraes en een crash van Dan Wheldon. Toend e baan weer vrij was, was het Wilson die de leider flink onder druk zette en een paar ronden later had hij een mogelijkheid te passeren. Maar Castroneves blokkeerde de actie van Wilson, en werd gestrafd door de wedstrijdleiding omdat het ongeoorloofd zou zijn geweest. De leider kreeg de opdracht Wilson voorbij te laten. Wilson stond nog onder druk van Castroneves maar wist - met een snelste ronde zelfs - toch als eerste de finishlijn te passeren. De tweeuurslimiet werd door alle neutralisaties gehaald en de race werd drie ronden ingekort, waardoor Wilson met maar één pitstop de race uit kon rijden.
Drie van de vier Andretti Green-rijders kwamen over de finish, maar niet allemaal even lekker. Mario Andretti viel uit met een versnellingsbakprobleem. Tony Kanaan had de griep te pakken, toch was hij de enige wagen van het team dat een beetje rol van betekenis kon spelen. "Ik heb de griep flink te pakken, maar achste starten en derde finishen is niet slecht. We zijn in gevecht om de derde positie in het kampioenschap en Dan Wheldon finishte niet. Het was een goed resultaat voor ons," jubelde Kanaan.
Danica Patrick viel door reparaties één ronde terug na dat ze betrokken raakte bij een ongeluk maar finishte toch nog als zestiende. "Het is een erg teleurstellende dag omdat het zo goed ging. Helaas hadden we een paar incidenten die ervoor zorgden dat we een ronde verloren. Ik had echt gehoopt op een goed resultaat op het laatste stratencircuit van het seizoen."
Hideki Mutoh finishte net buiten de top tien. "Het was een frustrerende race. Onze strategie werkte niet zo goed als we verwacht hadden en ik had wat communicatie problemen met het team. Ik wou graag een top tien finish halen om wat punten te winnen, dus ik ben teleurgesteld. We hebben nog maar één race dus ik hoop dat we het goed doen op Chicagoland."
Uitslag Detroit
Pos. | Coureur | Team | Ronden | Tijd |
1. | J. Wilson | Newman/Haas/Lanigan | 87 | 2:00:10.762 |
2. | H. Castroneves | Penske | 87 | 2:00:15.158 |
3. | T. Kanaan | Andretti-Green | 87 | 2:00:28.443 |
4. | O. Servia | KV Racing | 87 | 2:00:37.309 |
5. | S. Dixon | Ganassi Racing | 87 | 2:00:38.480 |
6. | R. Hunter-Reay | Rahal Letterman | 87 | 2:00:39.031 |
7. | B. Junqueira | Dale Coyne | 87 | 2:00:39.443 |
8. | W. Power | KV Racing | 87 | 2:00:39.639 |
9. | R. Briscoe | Penske | 87 | 2:00:46.286 |
10. | A. Foyt IV | Vision | 87 | 2:00:48.866 |
11. | H. Mutoh | Andretti-Green | 87 | 2:00:49.143 |
12. | D. Manning | AJ Foyt Racing | 87 | 2:00:55.428 |
13. | G. Rahal | Newman/Haas/Lanigan | 87 | 2:00:58.565 |
14. | E. Carpenter | Vision | 86 | 2:01:12.039 |
15. | M. Moraes | Dale Coyne | 86 | 2:00:45.914 |
16. | D. Patrick | Andretti-Green | 86 | 2:01:00.122 |
17. | V. Meira | Panther | 82 | 2:01:13.036 |
18. | Mo. Andretti | Andretti-Green | 81 | 1:54:02.756 |
19. | B. Rice | Dreyer & Reinbold | 76 | 1:47:49.090 |
20. | D. Wheldon | Ganassi Racing | 65 | 1:29:48.215 |
21. | T. Scheckter | Luczo Dragon Racing | 55 | 2:01:16.999 |
22. | A. Tagliani | Conquest Racing | 54 | 1:31:36.711 |
23. | M. Duno | Dreyer & Reinbold | 46 | 1:14:14.990 |
24. | E. Viso | HVM Racing | 32 | 0:44:48.173 |
25. | J. Camara | Conquest Racing | 16 | 0:22:53.451 |
26. | M. Roth | Roth Racing | 0 | 0:00:00.000 |