Vooruitblik GP Europa
Komend weekend staat de Grand Prix van Euopa op het programma. Deze Grand Prix wordt dit jaar gehouden op het stratencircuit van Valencia. Het circuit is nieuw op de kalender en daarom heeft FOK!sport alvast een voorproefje van de baan gegeven. Die vooruitblik in foto's vind je hier en hier. |
FOK!sport geeft een blik op het circuit, een korte geschiedenis, het tijdschema, de weersverwachtingen en de standen in het rijders- en het constructeurskampioenschap.
Valencia Urban Circuit
Bron: Fia.com
Lengte: 5,440 km
Aantal ronden: 57
Totale lengte: 310,080 km
Baanrecord: -
Geschiedenis
De Grand Prix van Europa staat al sinds 1923 op het programma van de hoogste klasse van de autosport. Verschillende jaargangen is de Grand Prix niet verreden, maar sinds 1983 staat deze race in een nieuw format op de kalender. Tussen 1986 en 1992 en in 1998 is de race niet verreden. In het verleden werd een van de nationale races benoemd als Grand Prix van Europa, maar sinds 1983 is het een zelfstandig evenement.
De laatste negen jaar is de wedstrijd verreden op het Nürburgringcircuit. In 1999 mocht Heinz Harald Frentzen van poleposition starten met zijn Jordan. Bij de tweede start viel zijn teamgenoot Damon Hill in de tweede bocht stil, waardoor Alexander Wurz uit moest wijken en Pedro Diniz aantikte die op zijn dak belandde. Doordat het lichtjes begon te regenen kwam Mika Häkkinen binnen voor regenbanden, maar dat bleek niet de goede beslissing te zijn. Ferrari ging deze race opzichtig in de fout doordat er bij de stop van Eddie Irvine maar drie banden klaar stonden en de vierde pas na dertig seconden gevonden was. Na wederom een regenperiode ging de wagen van Frentzen stuk en kwam Johnny Herbert aan de leiding en bracht zo de eerste overwinning binnen voor Stewart-Ford, vóór Jarno Trulli en Rubens Barrichello.
In 2000 was het wederom een regenbui die de race op de kop zette. Michael Schumacher wist hier optimaal van te profiteren en won de race. Mika Häkkinen werd tweede en David Coulthard derde, maar had wel een ronde achterstand. Moment van de race was de inhaalactie van Jos Verstappen die hiermee zichzelf, Eddie Irvine en Ralf Schumacher uitschakelde. In 2001 was Michael Schumacher wederom de beste voor Juan Pablo Montoya en Coulthard. 2002 was het jaar dat Barrichello in zijn Ferrari won voor teamgenoot Schumacher en Kimi Räikkönen. Voor Jordan begon deze race rampzalig, omdat Giancarlo Fisichella en Takuma Sato na één bocht achterstevoren stonden na elkaar aangetikt te hebben.
In 2003 was Ralf Schumacher de sterkste voor Williams-teamgenoot Montoya en Barrichello. Räikkönen leek op de overwinning af te gaan, maar zijn Mercedes-motor gaf na 25 ronden de geest. In 2004 won Michael Schumacher wederom. Dit keer voor teamgenoot Barrichello en Jenson Button. Ferrari kreeg de race in de schoot geworden na de opgeblazen van motoren van Räikkönen, Coulthard en Takuma Sato. In 2005 behaalde Nick Heidfeld in de BMW Sauber zijn eerste poleposition. Räikkönen leek op de overwinning af te stevenen, maar hij kreeg een platte kant op zijn band. De McLaren begon hevig te trillen en één ronde voor het einde brak de rechtervoorkant van de auto af. Daardoor ging Fernando Alonso er met de overwinning vandoor, voor Heidfeld en Barrichello. De race betekende de terugkeer voor BAR dat twee races geschorst geweest was, omdat hun wagens tijdens races onder het minimum gewicht zouden zijn geweest.
In 2006 was Michael Schumacher weer de beste, na lange tijd achter Fernando Alonso gereden te hebben. Alonso werd nog wel tweede voor de op het podium debuterende Felipe Massa. Vorig jaar zou de Grand Prix van Europa niet verreden worden, maar door problemen met de rechten van de Grand Prix van Duitsland werd de race op de Nürburgring toch de Grand Prix van Europa. De race zelf zou aanvangen als een droge race, maar regen was op komst, zodat Spyker-rijder Markus Winkelhock alvast regenbanden liet monteren. Nadat de sluizen in de eerste ronden openstonden, er vele rijders crashten en de rest van het veld binnenkwam voor bandenwissels, ging Winkelhock bij zijn Formule 1-debuut aan de leiding van de wedstrijd. Hamilton kreeg al in de eerste ronde een lekke band en belandde na een bandenwissel in de tweede ronde in de grindbak, maar liet de motor lopen en werd weer de wedstrijd in getild door de marshals. Door alle rotzooi op de baan werd de race afgevlagd en later opnieuw gestart. Winkelhock werd de eerste rijder die bij zijn debuut van de laatste naar de eerste plaats opgeschoven is in een race en ook van die plaatsen een race aangevangen is. Uiteindelijk wist Fernando Alonso de race te winnen voor Massa en Mark Webber in een race die de boeken in zal gaan als een met de meeste pitstops ooit, namelijk 75.
Tijdschema
Dag | Tijd | Sessie |
Vrijdag | 10.00 - 11.30 | vrije training 1 |
Vrijdag | 14.00 - 15.30 | vrije training 2 |
Zaterdag | 11.00 - 12.00 | vrije training 3 |
Zaterdag | 14.00 - 15.00 | kwalificatie |
Zondag | 14.00 | race |
Weersvoorspelling
Dag | Minimum | Maximum | Neerslagkans | Weerbeeld |
Vrijdag | 22 °C | 31 °C | 20% | half bewolkt |
Zaterdag | 21 °C | 29 °C | 20% | zonnig |
Zondag | 21 °C | 28°C | 0% | zonnig |
Prestaties afgelopen jaren
# | Coureur | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 |
1 | Kimi Räikkönen | DNF (1) | 4 (5) | 11 (2) | DNF (4) |
2 | Felipe Massa | 2 (3) | 3 (3) | 14 (11) | 9 (16) |
3 | Nick Heidfeld | 6 (4) | 10 (13) | 2 (1) | 10 (13) |
4 | Robert Kubica | 7 (5) | |||
5 | Fernando Alonso | 1 (2) | 2 (1) | 1 (6) | 5 (6) |
6 | Nelson Piquet jr. | ||||
7 | Nico Rosberg | DNF (11) | 7 (22) | ||
8 | Kazuki Nakajima | ||||
9 | David Coulthard | 5 (20) | DNF (12) | 4 (12) | DNF (18) |
10 | Mark Webber | 3 (6) | DNF (19) | DNF (3) | 7 (14) |
11 | Jarno Trulli | 13 (8) | 9 (7) | 8 (4) | 4 (3) |
12 | Timo Glock | ||||
14 | Sébastien Bourdais | ||||
15 | Sebastian Vettel | ||||
16 | Jenson Button | DNF (17) | DNF (6) | 10 (13) | 3 (5) |
17 | Rubens Barrichello | 11 (14) | 5 (4) | 3 (7) | 2 (7) |
20 | Adrian Sutil | DNF (21) | |||
21 | Giancarlo Fisichella | 10 (13) | 6 (11) | 6 (9) | 6 (19) |
22 | Lewis Hamilton | 9 (10) | |||
23 | Heikki Kovalainen | 8 (7) |
Klassement coureurs
Pos. | Coureur | Punten |
1 | Lewis Hamilton | 62 |
2 | Kimi Räikkönen | 57 |
3 | Felipe Massa | 54 |
4 | Robert Kubica | 49 |
5 | Nick Heidfeld | 41 |
6 | Heikki Kovalainen | 38 |
7 | Jarno Trulli | 22 |
8 | Fernando Alonso | 18 |
9 | Mark Webber | 18 |
10 | Timo Glock | 13 |
11 | Nelson Piquet Jr. | 13 |
12 | Rubens Barrichello | 11 |
13 | Kazuki Nakajima | 8 |
14 | Nico Rosberg | 8 |
15 | David Coulthard | 6 |
16 | Sebastian Vettel | 6 |
17 | Jenson Button | 3 |
18 | Sebastien Bourdais | 2 |
Klassement constructeurs
Pos. | Team | Punten |
1 | Scuderia Ferrari | 111 |
2 | McLaren Mercedes | 100 |
3 | BMW F1 | 90 |
4 | Toyota Racing | 35 |
5 | Renault F1 | 31 |
6 | Red Bull Racing | 24 |
7 | Williams | 16 |
8 | Honda Racing F1 | 14 |
9 | Scuderia Toro Rosso | 8 |
10 | Force India | 0 |
11 | Super Aguri F1 | 0 |