Vooruitblik GP Europa

Peterselieman
Komend weekend staat de Grand Prix van Euopa op het programma. Deze Grand Prix wordt dit jaar gehouden op het stratencircuit van Valencia. Het circuit is nieuw op de kalender en daarom heeft FOK!sport alvast een voorproefje van de baan gegeven. Die vooruitblik in foto's vind je hier en hier.

FOK!sport geeft een blik op het circuit, een korte geschiedenis, het tijdschema, de weersverwachtingen en de standen in het rijders- en het constructeurskampioenschap.

Valencia Urban Circuit

Bron: Fia.com

Lengte: 5,440 km
Aantal ronden: 57
Totale lengte: 310,080 km
Baanrecord: -

Geschiedenis
De Grand Prix van Europa staat al sinds 1923 op het programma van de hoogste klasse van de autosport. Verschillende jaargangen is de Grand Prix niet verreden, maar sinds 1983 staat deze race in een nieuw format op de kalender. Tussen 1986 en 1992 en in 1998 is de race niet verreden. In het verleden werd een van de nationale races benoemd als Grand Prix van Europa, maar sinds 1983 is het een zelfstandig evenement.

De laatste negen jaar is de wedstrijd verreden op het Nürburgringcircuit. In 1999 mocht Heinz Harald Frentzen van poleposition starten met zijn Jordan. Bij de tweede start viel zijn teamgenoot Damon Hill in de tweede bocht stil, waardoor Alexander Wurz uit moest wijken en Pedro Diniz aantikte die op zijn dak belandde. Doordat het lichtjes begon te regenen kwam Mika Häkkinen binnen voor regenbanden, maar dat bleek niet de goede beslissing te zijn. Ferrari ging deze race opzichtig in de fout doordat er bij de stop van Eddie Irvine maar drie banden klaar stonden en de vierde pas na dertig seconden gevonden was. Na wederom een regenperiode ging de wagen van Frentzen stuk en kwam Johnny Herbert aan de leiding en bracht zo de eerste overwinning binnen voor Stewart-Ford, vóór Jarno Trulli en Rubens Barrichello.

In 2000 was het wederom een regenbui die de race op de kop zette. Michael Schumacher wist hier optimaal van te profiteren en won de race. Mika Häkkinen werd tweede en David Coulthard derde, maar had wel een ronde achterstand. Moment van de race was de inhaalactie van Jos Verstappen die hiermee zichzelf, Eddie Irvine en Ralf Schumacher uitschakelde. In 2001 was Michael Schumacher wederom de beste voor Juan Pablo Montoya en Coulthard. 2002 was het jaar dat Barrichello in zijn Ferrari won voor teamgenoot Schumacher en Kimi Räikkönen. Voor Jordan begon deze race rampzalig, omdat Giancarlo Fisichella en Takuma Sato na één bocht achterstevoren stonden na elkaar aangetikt te hebben.

In 2003 was Ralf Schumacher de sterkste voor Williams-teamgenoot Montoya en Barrichello. Räikkönen leek op de overwinning af te gaan, maar zijn Mercedes-motor gaf na 25 ronden de geest. In 2004 won Michael Schumacher wederom. Dit keer voor teamgenoot Barrichello en Jenson Button. Ferrari kreeg de race in de schoot geworden na de opgeblazen van motoren van Räikkönen, Coulthard en Takuma Sato. In 2005 behaalde Nick Heidfeld in de BMW Sauber zijn eerste poleposition. Räikkönen leek op de overwinning af te stevenen, maar hij kreeg een platte kant op zijn band. De McLaren begon hevig te trillen en één ronde voor het einde brak de rechtervoorkant van de auto af. Daardoor ging Fernando Alonso er met de overwinning vandoor, voor Heidfeld en Barrichello. De race betekende de terugkeer voor BAR dat twee races geschorst geweest was, omdat hun wagens tijdens races onder het minimum gewicht zouden zijn geweest.

In 2006 was Michael Schumacher weer de beste, na lange tijd achter Fernando Alonso gereden te hebben. Alonso werd nog wel tweede voor de op het podium debuterende Felipe Massa. Vorig jaar zou de Grand Prix van Europa niet verreden worden, maar door problemen met de rechten van de Grand Prix van Duitsland werd de race op de Nürburgring toch de Grand Prix van Europa. De race zelf zou aanvangen als een droge race, maar regen was op komst, zodat Spyker-rijder Markus Winkelhock alvast regenbanden liet monteren. Nadat de sluizen in de eerste ronden openstonden, er vele rijders crashten en de rest van het veld binnenkwam voor bandenwissels, ging Winkelhock bij zijn Formule 1-debuut aan de leiding van de wedstrijd. Hamilton kreeg al in de eerste ronde een lekke band en belandde na een bandenwissel in de tweede ronde in de grindbak, maar liet de motor lopen en werd weer de wedstrijd in getild door de marshals. Door alle rotzooi op de baan werd de race afgevlagd en later opnieuw gestart. Winkelhock werd de eerste rijder die bij zijn debuut van de laatste naar de eerste plaats opgeschoven is in een race en ook van die plaatsen een race aangevangen is. Uiteindelijk wist Fernando Alonso de race te winnen voor Massa en Mark Webber in een race die de boeken in zal gaan als een met de meeste pitstops ooit, namelijk 75.

Tijdschema

DagTijdSessie
Vrijdag10.00 - 11.30vrije training 1
Vrijdag14.00 - 15.30vrije training 2
Zaterdag11.00 - 12.00vrije training 3
Zaterdag14.00 - 15.00kwalificatie
Zondag14.00race

Weersvoorspelling

DagMinimumMaximumNeerslagkansWeerbeeld
Vrijdag22 °C31 °C20%half bewolkt
Zaterdag21 °C29 °C20%zonnig
Zondag21 °C28°C0%zonnig
Bron: The Wheather Channel

Prestaties afgelopen jaren

#Coureur2007200620052004
1Kimi RäikkönenDNF (1)4 (5)11 (2)DNF (4)
2Felipe Massa2 (3)3 (3)14 (11)9 (16)
3Nick Heidfeld6 (4)10 (13)2 (1)10 (13)
4Robert Kubica7 (5)
5Fernando Alonso1 (2)2 (1)1 (6)5 (6)
6Nelson Piquet jr.
7Nico RosbergDNF (11)7 (22)
8Kazuki Nakajima
9David Coulthard5 (20)DNF (12)4 (12)DNF (18)
10Mark Webber3 (6)DNF (19)DNF (3)7 (14)
11Jarno Trulli13 (8)9 (7)8 (4)4 (3)
12Timo Glock
14Sébastien Bourdais
15Sebastian Vettel
16Jenson ButtonDNF (17)DNF (6)10 (13)3 (5)
17Rubens Barrichello11 (14)5 (4)3 (7)2 (7)
20Adrian SutilDNF (21)
21Giancarlo Fisichella10 (13)6 (11)6 (9)6 (19)
22Lewis Hamilton9 (10)
23Heikki Kovalainen8 (7)
gridpositie tussen haakjes; snelste ronde is vetgedrukt; DNF = uitgevallen

Klassement coureurs

Pos.CoureurPunten
1Lewis Hamilton62
2Kimi Räikkönen57
3Felipe Massa54
4Robert Kubica49
5Nick Heidfeld41
6Heikki Kovalainen38
7Jarno Trulli22
8Fernando Alonso18
9Mark Webber18
10Timo Glock13
11Nelson Piquet Jr.13
12Rubens Barrichello11
13Kazuki Nakajima8
14Nico Rosberg8
15David Coulthard6
16Sebastian Vettel6
17Jenson Button3
18Sebastien Bourdais2

Klassement constructeurs

Pos.TeamPunten
1Scuderia Ferrari111
2McLaren Mercedes100
3BMW F190
4Toyota Racing35
5Renault F131
6Red Bull Racing24
7Williams16
8Honda Racing F114
9Scuderia Toro Rosso8
10Force India0
11Super Aguri F10