[DTM] Sfeerverslag van Zandvoort

Afgelopen weekend stond Zandvoort weer in het teken van de DTM. Ondanks dat Albers al na twee rondjes uitviel was het weer een prachtig event.

Zelf kwam ik doordat ik geen vrij kon krijgen pas vrijdagavond in Zandvoort aan, maar begreep van een aantal vrienden dat het donderdag al gezellig druk was rond het circuit. Zaterdag ging ik al erg vroeg naar het circuit en het viel me op dat door de dreiging van regen het nog niet erg druk was. Zowel Audi als Mercedes hadden zoals gebruikelijk ieder een stand met fanmerchandise en een DTM-auto uitgestald staan vlak achter de hoofdtribune. Vooral Mercedes had uitgepakt, die hadden ook een heel programma met diverse coureurs die naar de stand kwamen voor foto's en handtekeningen tijdens de trainingen door.

Uiteraard was er naast de DTM een heel bijprogramma. Zo waren er dit jaar de Formule 3 Euroseries, Porsche Carrera Cup en de SEAT Leon Supercopa die hun kampioenschap vervolgden tussen de duinen. Verder waren op zaterdag demo's van Scott Speed met zijn Nascar-bolide, en Paul van Splunteren reed in de Porsche waarmee Jos Verstappen, Jeroen Bleekemolen en Peter van Merkstijn Le Mans wisten te winnen in hun klasse.

De fans lieten duidelijk blijken dat ze de demo van Van Splunteren konden waarderen. Enige minpuntje, of hilariteit ligt eraan hoe je het bekijkt, was dat de Porsche even van de baan schoof tijdens de demo. Scott Speed reed in een Red Bull-Toyota en wat daarbij met name opviel was dat ook die wagen veel geluid produceerde maar dat dat als minder prettig ervaren werd.

Door de Tour de France was het circuitprogramma wat aangepast waardoor de DTM zelf pas om 17.30 (na de finish van de achtste etappe) aan de kwalificatie kon beginnen. Hoewel er genoeg leuks op de baan te zien was tot die tijd, merkte je dat het toch leger aan het worden was toen de belangrijkste wagens van het weekend de baan op kwamen. Na afloop van de kwalificatie liepen de duinen en tribunes snel leeg. Toen ik en mijn huisgenoten van het weekend besloten hadden in Zandvoort een vorkje te gaan prikken zagen we waar al die mensen waren gebleven. Er waren veel mensen op het strand en de bijbehorende terrasjes. Ook waren er in de diverse eetcafés vele fans te vinden. En overal was het gezellig en hing er een jolige sfeer.

Ook op de zondag was ik vroeg op het circuit. Waar een vriend van mij de paddock in ging ben ik direct naar de Audi-S Bocht gegaan naar andere vrienden om te helpen met de voorbereidingen voor de race. Zoals altijd hebben ze daar veel vlaggen hangen. Meestal worden er ook rookpotten geplaatst die dan bij de start aangestoken worden waardoor een heel stuk duin oranje kleurt. Langzaamaan vulde het circuit zich. Om negen uur startten de Seats voor hun tweede race en gingen de eerste potten aan. Dit tot groot plezier van de vele fans die al op de duin waren. Uiteraard waren er ook een paar die het niet zo leuk vonden, maar die zaten er precies midden in. Toen Renger van der Zande vanaf P3 vertrok tijdens de tweede race in de Euro Series gingen er nog twee potten open. En tot onze verbazing zagen we hem direct de eerste plek pakken net voor de Tarzanbocht. En toen kwam voor vele fans het grote aftellen. Alles wat Nederlands was op het circuit wilde dat de race snel afgelopen was. Want een Nederlander die wint op Zandvoort is natuurlijk altijd leuk. Uiteindelijk wist Van der Zande de winst te behalen en gingen er nog wat potten open en weer was de duin oranje. Veel mensen zongen het Wilhelmus mee tijdens de podiumceromonie en dat was iets moois en bezorgde me kippenvel.

Na de F3 kwam de DTM de baan op voor een warming- up. De tribunes en de duinen begonnen nu pas echt vol te lopen. Ook op zondag waren er demo's, namelijk van Jos Verstappen en Christijan Albers. Verstappen nam het stuurtje van zijn Porsche ter hand en reed tegen Albers die de Audi R10 TDI ter beschikking had. De Audi R10 rijdt ook in de Le Mans Series en won de LMP1-klasse in Le Mans. Ook Scott Speed kwam weer de baan op. Waar de beide Le Mans-auto´s met elkaar konden dollen op de baan, kon Speed niet volgen. Verstappen en Albers deden er alles aan om het publiek te vermaken en dat lukte ze ook prima. Toen de demo ten einde was heeft Albers laten zien hoe snel je de banden van die Audi helemaal op kan roken. En uiteraard hadden zowel hij als de fans er van genoten.


Albers achterop de scooter, op weg terug naar de pits

De DTM-race was niet erg spannend. Het meest opvallende was misschien nog wel dat Albers door een fan werd opgehaald na zijn crash. Er was geen scooter in bocht 5 waarna de Albersfan hem vroeg of hij hem even moest brengen (zie foto). Even later was die fan gewoon weer in de duinen te vinden. Net nadat Mattias Ekström gehuldigd was als winnaar kwam er regen uit de hemel. Dat betekende dat de Porsche Carrera Cup onder natte omstandigheden moest starten. Het weer zorgde tijdens de race voor diverse glijpartijen waaronder direct bij de start. Daarbij raakte Mike Verschuur zijn auto zo zwaar beschadigd dat hij meteen al uitviel (zie foto).


Mike Verschuur kon na de klapper bij de start meteen uitstappen

Her en der waren verder nog wat leuke schuivers te zien, gelukkig ook allemaal zonder letsel. En nadat ook de Carrera's klaar waren, begon voor de marshalls het opruimen van de wrakken naast de baan. Zo liep ik tijdens het verlaten van het circuit de Porsche van Verschuur tegen het lijf. En na wat nagepraat te hebben met vrienden die elders zaten, ging ik terug naar het huisje. En ik wist meteen één ding zeker: volgend jaar ben ik er weer bij. Het was mijn vierde DTM in Zandvoort en ze zijn allemaal op hun eigen manier uniek.

Submitter:  Bron: FOK!sport