Teams testen aanpassingen aerodynamica

In aanloop van de GP van Spanje, die 27 april zal worden verreden, zijn veel teams aanwezig in Barcelona tijdens de vierdaagse testsessie. Met name Renault, Ferrari, Honda en Toyota zijn druk bezig met het uitproberen van aerodynamische aanpassingen op de bolides.

Ferrari heeft eindelijk de radicale neus laten zien. Bovenop de neus zit een gat met twee sleuven. Dit moet ervoor zorgen dat de luchtstroom beter naar de achtervleugel gaat, wat weer zorgt voor een stabielere auto. Massa reed hiermee een paar ijzersterke ronden. Hoewel de tijden tijdens een testsessie vaak een vertekend beeld geven, denkt Ferrari hiermee wel een sprong voorwaarts te hebben gemaakt. Mocht dit het geval zijn, dan zullen andere teams waarschijnlijk snel volgen met het aanbrengen van een gat in de neus.

Het kopiëren van elkaars nieuwe foefjes gebeurt immers aan de lopende band. Zo testte bijvoorbeeld Alonso vandaag met zijn Renault de haaienvin waarmee het team van Red Bull al eerder dit jaar mee kwam. Ook deze vin moet zorgen voor een betere luchtstroom aan de achterkant van de wagen.

Ook Honda is bezig met wat aanpassingen. Op de neus zitten twee markante vleugeltjes die doen denken aan de 'olifantenoren' waarmee het team vorig jaar al eens mee testte.

Tevens is Toyota ook bezig met het testen van een nieuwe aerodynamisch pakket. Hiermee proberen ze nog wat dichter in de buurt van de top te komen. Volgens de leiding van het testteam hebben ze hiermee goede progressie geboekt.

Tijdens de komende GP's kunnen we pas echt zien welk team de grootste stap vooruit heeft gezet en welk team wat beter zijn huiswerk zal moeten doen. Dát ze aanpassingen moeten aanbrengen op de wagens is een feit. In de Formule 1 geldt immers: stilstaan betekent achteruitgang.