De antwoorden van Carlo van Dam


Vorige week konden jullie vragen stellen aan autocoureur Carlo van Dam. We hebben uit alle vragen er tien geselecteerd en deze naar Carlo verstuurd. Hieronder vind je zijn antwoorden.


Carlo wat zou jij op dit moment kiezen, F1 bij Spyker of (als het door gaat) CCWS bij een Nederlands team, dat Perridon (trust CEO) wil kopen.
De Formule 1 is voor mij het uiteindelijke doel. Maar als ik hier zou kunnen komen via een paar jaren in de Champcar en dan nog wel met een Nederlands team, dat zou helemaal geweldig zijn!

Wat houdt het Renault Driver Development programma in?
Dit is het junior team van Renault F1. Ik heb hier twee jaar deel van mogen uitmaken in mijn kartperiode en veel ervan geleerd. Zij hebben mij ondersteund op financieel, fysiek en mentaal vlak. En daarnaast was het geweldig om enkele keren tijdens een GP aanwezig te mogen zijn bij het team en alles van dichtbij mee te maken.

Als leeftijdsgenoot en uiteraard als mede racefan zal je net als ik de afgelopen jaren gemerkt hebben dat er in de Formule 1 steeds minder ingehaald wordt. Door de huidige aërodynamica van de wagens is dit namelijk enorm bemoeilijkt. Wat vind je als coureur van deze ontwikkeling en zou je liever in de hoofdklasse van de autosport rijden in een 'treintje' of spreekt een andere klasse met meer aktie op de baan je meer aan?
Dit is niet alleen in de Formule 1 zo. Ook in de Formule 3, waar ik momenteel actief ben, is de aërodynamica zo verbeterd dat het heel moeilijk is om vlak achter iemand te rijden in een bocht en dan nog de neerwaartse druk te houden. Het is natuurlijk erg interessant om de auto's steeds sneller te zien worden, maar de actie op het circuit neemt hierdoor wel af. Mijn inziens moeten er standaard vleugels worden geïntroduceerd die veel minder aërodynamische grip genereren.

Ben je ook geïnteresseerd in andere sporten? Zo ja, welke?
Mijn grootste interesse gaat toch uit naar gemotoriseerde sporten. MotoGP vind ik bijvoorbeeld geweldig om naar te kijken, er gebeurt daar altijd wel wat. Ook vind ik het leuk Feyenoord af en toe te gaan aanmoedigen in de Kuip en ben ik een grote fan van de Tour de France.

Als je je niet had bezig gehouden met sport wat had je dan in het dagelijks leven willen doen?
Ik heb mijn diploma VWO (Economie&Maatschappij) gehaald. Daarna heb ik besloten mij volledig te gaan focussen op het racen. Als ik door had gaan studeren, was ik waarschijnlijk de economische richting opgegaan.

Wat zijn je sterkste/ punten op de baan? Waaraan wil je werken?
Ik wil een zo compleet mogelijke coureur zijn. Dat betekent dat je op alle vlakken moet blijven werken. Wel heb ik mij erg ontwikkeld in de kwalificatie, ik heb dit seizoen al 9 keer de pole-position gereden!

Welke bochtencombinatie is het stoerst/zwaarst/riskantst om doorheen te rijden?
Iedereen zegt altijd dat de bocht Eau Rouge (Spa-Francorchamps) de mooiste bocht ter wereld is. Eigenlijk klopt dat ook, maar door het vernieuwde asfalt en de verbeterde auto's is hij nu voor de coureurs 'te makkelijk' vol gas. Dit seizoen heb ik de mogelijkheid gehad om met mijn Formule 3 een ronde over de Nordschleife van Nurburgring te rijden. Dit is een circuit van 20km lang met maar liefst 73 bochten, dat is wellicht het stoerste circuit dat ik heb gereden. Helaas niet op race-snelheid.

Wat is je favoriete circuit?
Estoril en Istanbul zijn beide circuits waar ik echt van heb genoten om daar te rijden.

Als je nu een aanbod kreeg om naast Robert Doornbos te rijden voor team Minardi USA en een aanbod om 1ste coureur te worden voor team NL in de A1 GP. Welk aanbod heeft dan je voorkeur en waarom?
Dan zou ik voor Champcar kiezen. Ik vind dat een veel betere en professionelere klasse als de A1GP. En daarnaast is Minardi USA een echt topteam in hun klasse en team Nederland in de A1 (nog) niet.