FIA: "Kubica overleefde klap van 75G"

De FIA heeft de resultaten van het onderzoek naar de crash van Robert Kubica bekend gemaakt. Uit de data blijkt dat de Pool op het zwaarste moment tijdens de crash 75G te verwerken kreeg. De snelheid op het moment van het ongeluk was 230 km/u.

Kubica kwam tijdens de Grote Prijs van Canada in aanraking met Jarno Trulli waarna hij naast de baan kwam en hard tegen de muur klapte. Tijdens de crash zijn de gegevens vastgelegd met de Accident Data Recorder (ADR). Hiermee hebben Peter Wright, voormalig Lotus-ontwerper en momenteel hoofd van de veiligheidscommissie van de FIA, Andy Mellor en Hubert Gramling het ongeluk geanalyseerd.

De conclusies van de onderzoekscommissie over de veiligheidsmaatregelen waren erg positief. De verhoogde cockpitrand en het HANS-systeem hebben perfect gewerkt. Willi Rampf, technisch directeur van BMW F1: "Terwijl we erg geschokt waren door de crash, waren we ook zo blij dat Robert veilig kon uitstappen. We zijn zeer te spreken over hoe het chassis zich heeft gehouden. Veiligheid staat bij ons ook altijd voorop. Wij zoeken niet naar grenzen bijvoorbeeld om zo licht mogelijk te zijn. Het resultaat zie je nu."