Voorstel nieuwe regels van de FIA

Op basis van de voorstellen van de teams heeft de FIA een ontwerp-regelgeving voor de Formule 1 voor 2005 gepresenteerd. Hierover zal in de komende tijd besloten worden.

De wijzigingen in de regelgeving zijn grofweg te verdelen in een drietal punten:

1) Aerodynamica
De hoogte van de diffuser wordt beperkt, de voorvleugel komt hoger boven de grond, achtervleugel komt iets naar voren toe op de auto. Deze veranderingen zorgen ervoor dat de snelheden in de bochten lager komen te liggen, maar dat de snelheden op het rechte stuk nauwelijks veranderen.

2) Banden
Net zoals nu mag een rijder kiezen uit twee types banden. Van het gekozen type band krijgt hij vervolgens twee sets. De eerste voor de vrijdag- en zaterdagtrainingen, de tweede voor de kwalificatie en race. Als een band uit de tweede set kapot gaat, mag deze worden vervangen door een gebruikte band uit de eerste set. Tijdens een dergelijke pitstop mag dan niet worden bijgetankt. Door deze regel zullen banden 350 kilometer in plaats van nu 80 kilometer moeten meegaan. Waarschijnlijk zullen de banden minder grip leveren en minder afval op het circuit achterlaten.

3) Levensduur motor
Dezelfde motor zal gedurende twee race-weekeinden moeten worden gebruikt. Verwacht wordt dat de piek- en gemiddelde snelheden omlaag zullen gaan.

Daarnaast staan er een paar punten voor 2006 op het programma en ter discussie. Voor 2006 wil de FIA nog steeds een maximum 2.4 liter V8 introduceren. Aangezien dit bij veel teams ter discussie staat, is het verre van zeker dat dit erdoor komt. Om de bezwaren van kleine teams weg te nemen is wel bedacht dat als de regel wordt ingevoerd de teams die niet aan de nieuwe motor kunnen komen met een 3 liter V10 mogen rijden, maar met door de FIA opgelegde restricties aan het vermogen.