Nvidia: Raytracing is te veel voor Hollywood, dus ook games

Tijdens NVision, een conferentie die georganiseerd wordt door Nvidia, hebben de heren van de videokaartenproducent zich uitgelaten over raytracing. Raytracing is een techniek die licht simuleert en daarbij niet berekent welke delen van een omgeving belicht zijn en waar de schaduwen geplaatst dienen te worden, maar ook hoe licht weerkaatst wordt door verschillende oppervlakken.

Dit proces is erg tijdrovend en vertraagt de berekening van elk individueel beeldje aanzienlijk. Aangezien tijd en geld hetzelfde is in Hollywood, wordt deze techniek dan ook vrijwel niet gebruikt. Cars was de eerste animatiefilm die raytracing gebruikte, maar over het algemeen wordt nog teruggevallen op een gesimuleerde raytracing. Hierbij schat de rendering-engine hoeveel licht er weerkaatst wordt, op welke oppervlakken en in welke kleur.
Nvidia is eigenaar van de raytracing-engine Mental Ray, maar Hollywood is momenteel niet geïnteresseerd in deze engine als alternatief voor de traditionele manier van rendering. Nvidia verwacht dan ook dat raytracing voor games zeker nog jaren op zich zal laten wachten.