John Carmack: High-end PC's qua graphics in het voordeel

John Carmack, mede oprichter van FPS-developer ID software en bekend van onder andere de Doom en Quake series heeft een aantal opmerkelijke uitspraken gedaan tegenover PC Gamer UK. In het interview dat PC Gamer UK met Carmack had lichtte hij een tipje van de sluier op wat betreft de grafische kracht van Microsofts Xbox 360 en Sony's nog te verschijnen PlayStation 3.

Wat programmeren op consoles betreft meldde Carmack dat hij de voorkeur geeft aan het ontwikkelen voor de Xbox, hij beweert dat op de Xbox goede resultaten te behalen zijn met relatief weinig moeite. Wat de PS2 betreft heeft Carmack het niet op met het "rommeltje" aan processors heeft, waar hij aan toevoegde dat het met beide next-gen consoles nog véél, véél erger is omdat deze nog complexere multi-processor systemen bevatten. Carmack ging zelfs zo ver als te zeggen dat wanneer je recht toe, recht aan programmeert een moderne high-end PC ruimschoots in het voordeel is ten opzichte van beide next-gen consoles.

Carmacks analyse van de grafische subsystemen van de next-gen consoles is al veel positiever: Hij beschrijft de grafische kracht van de 360 en PS3 zijnde "erg goed" maar desondanks geeft hij het prestatievoordeel aan high-end PC hardware.

Net als in een eerder interview liet hij weten dat de PlayStation 3 qua brute kracht in het voordeel is maar dat de Xbox 360 een veel gemakkelijker development platform biedt.