AH gaat prijzen lokaal aanpassen

Icoon BinnenlandsSupermarktketen Albert Heijn gaat de prijzen van de aangeboden producten per filiaal verschillend maken. Op plaatsen waar AH-winkels concurrentie ondervinden van andere winkels, gaan de prijzen omlaag. Met de invoering van een lokaal prijsbeleid begint het Zaanse bedrijf met een nieuwe fase in de prijzenoorlog. Vooral de nieuwe C1000's van firma Schuitema zijn een doorn in het oog.

De eerste nieuwe C1000-winkel werd begin dit jaar geopend in het Brabantse Nuenen (Gemeente Nuenen, Gerwen en Nederwetten). Daarna volgde Papendrecht, en Schuitema, het moederbedrijf van C1000, is voornemens nog drie van dergelijke winkels te openen waar een lokale prijsgarantie geldt. Albert Heijn bevestigt dat in alle gemeenten waar een C1000 binnenkort haar deuren opent, Albert Heijn de prijzen van honderden artikelen zal verlagen.

In Nuenen heeft Albert Heijn onlangs de prijzen van ruim achthonderd A-merk- en huismerkartikelen verlaagd. Het is voor het eerst dat Albert Heijn op lokale schaal de prijzen aanpast. "Het is niet onze bedoeling het prijsbeleid van C1000 te kopiëren", aldus een woordvoerder van Albert Heijn. "We blijven duurder, maar de verschillen zijn kleiner, minder dan vijf procent." Voor een bus Pringles betalen Nuenenaars ruim tien procent minder dan Eindhovenaren die dezelfde bus chips kopen. Het prijsverschil van een pot karamelpudding kan de prijs zelfs twaalf procent verschillen.

Volgens supermarktdeskundigen heeft de Albert Heijn het zwaar dankzij de nieuwe C1000. "Deze winkel heeft de omzet verdubbeld. Je kunt op je vingers natellen dat een aanzienlijk deel daarvan van Albert Heijn afkomstig is."