Flinke groei leerlingen met gedragsprobleem

pberends had ons via de nieuws-submit te melden:

Icoon AlgemeenHet aantal leerlingen in het speciaal onderwijs is het afgelopen jaar met maar liefst 23 procent toegenomen. Daarmee is het aantal leerlingen met gedragsstoornissen, emotionele stoornissen of ontwikkelingsstoornissen flink gegroeid. Het aantal leerlingen dat met deze problemen naar de 'gewone' school gaat nam met maar liefst zestig procent toe. Dit is onderzocht door het Landelijke Commissie Toezicht Indicatiestelling (LCTI) in opdracht van minister Van der Hoeven (Onderwijs).

Een grote reden van de enorme toename is de administratieve verandering. De zorg voor onderwijs van een deel van de justitiële jeugdinrichtingen is namelijk overgedragen van het ministerie van Justitie naar het ministerie van OCW. De LCTI waagt zich niet aan een eigen verklaring en pleit daarom voor nader onderzoek naar de stijging en een verklaring voor verschillen die zich per regio voordoen.

Ze stelt op haar website dat er een opvallende groei van leerlingen is met een aan autisme verwante stoornis. Leerlingen met gedrags- en ontwikkelingsstoornissen die naar het reguliere onderwijs gaan, krijgen een zogeheten rugzak mee, een persoonlijk budget voor ambulante begeleiding. Voorheen was er in het speciaal onderwijs te weinig plek voor deze leerlingen, maar dankzij de invoering van de rugzak kunnen deze leerlingen naar het reguliere onderwijs.