Belgen in lastig parket na blokkering nachtvluchten

randfiguur herschreef en submitte via de nieuws-submit het volgende bericht:

De Belgische minister van Mobiliteit Renaat Landuyt zit in zijn maag met de nachtvluchten op luchthaven Zaventem: "Een groot probleem. Neen: een héél groot probleem." Hij ziet geen oplossing meer voor de geluidsproblemen van de nacht- en weekendvluchten op de nationale luchthaven. "Als de gewesten de huidige geluidsnormen blijven hanteren, is Zaventem binnen drie maanden dicht."

Als alle oordelen van de rechters in verband met de geluidsoverlast worden opgevolgd, kan er 's nachts en in het weekend geen enkel vliegtuig meer starten vanaf Zaventem. Alleen de landingsroute over Leuven ligt nog open.

De federale regering wil zo snel mogelijk een noodwet maken voor de problemen. "Voor de rest is het aan de gewesten", aldus de minister. "Zij moeten beslissen of ze nog een luchthaven willen of niet. "
Landuyt bedoelt hier dus mee dat de gewesten hun strenge geluidsnormen moeten aanpassen.

Het Brusselse gewest kreeg dinsdag in hoger beroep gelijk. De rechter besliste dat het spreidingsplan ingaat tegen de geluidsnormen van 1999. Het Vlaamse gewest wil een "billijke en eerlijke verdeling van de hinder, ongeacht waar de vliegtuigen vliegen." Ofwel, het Vlaamse gewest vind dat Brussel meer moet toegeven.
Het is zeer de vraag of dat ook gebeurt, de Brusselse minister-president Charles Picqué gaf gisteren aan het niet van plan te zijn.

Het VOKA, het Vlaams netwerk van ondernemingen geeft de ernst van de problemen aan: "Het gaat om 20.000 jobs. Geen enkel gewest mag met 'geluidsdrempelwallen' economische kloven creëren. Zonder Zaventem wordt Brussel een provinciestadje, onbereikbaar voor internationale instellingen."