Huiswerk maken op PlayStation

Icoon Games nieuwsEen hoofddocent in Groot-Brittannië onderzoekt de mogelijkheid om PlayStation-consoles te gebruiken als een leermiddel voor tieners. Op die manier zouden duizenden gamers weer geïnteresseerd kunnen raken in studeren.

Het project begon twee jaar geleden nadat er een onderzoek was gedaan in de buurt waar de leerlingen van de school wonen. "Terwijl het gemiddelde computerbezit rond de 70% ligt, is het in ons verzorgingsgebied maar 20%. Maar bijna iedereen bleek een PlayStation te hebben. Toen kwam het bij ons op dat het erg motiverend zou werken voor jonge mensen om de PlayStation te gebruiken, zeker voor ontevreden jongeren die wellicht niet naar school gaan of er niet goed kunnen leren."

Op de consoles kan een toetsenbord worden aangesloten, en ze kunnen aan het internet gekoppeld worden. Ged Lee hoopt dan ook dat leerlingen straks hun huiswerk kunnen doen op de PlayStation. "Kinderen leren erg snel op de PlayStation. De snelheid waarmee ze met de console omgaan is ongelofelijk. De games zijn ontworpen om hen uit te dagen en ze moeten zich aanpassen en hun vaardigheden verbeteren om het volgende level te bereiken. Als je dat in een educatief programma stopt, gaan ze leren."

Het gebruiken van PlayStations voor educatieve doeleinden zou een aantal voordelen hebben, waaronder het feit dat de consoles veel beter betaalbaar zijn dan een complete computer. Ze zijn ook voorzien van de mogelijkheid om tot 16 apparaten op elkaar aan te sluiten, waardoor jongeren de kans krijgen samen te werken en probleemoplossende vermogens te ontwikkelen.

Raadslid Jim Wright van Northumberland County: "Dit is een opwindend en innovatief project, we hopen dat het jonge mensen geïnteresseerd kan houden in onderwijs. We moeten ons aanpassen aan iedere generatie jongeren en uitzoeken wat hun aandacht vasthoudt, want als je jongeren kan boeien door de lessen leuk te maken dan wordt lesgeven en leren een stuk makkelijker. In mijn generatie waren het boeken, daarna kwamen er geluidsbandjes in de lessen en dat veranderde in televisie en videobanden en tenslotte internet. Het draait allemaal om vooruitgang en meegaan met het moderne leven."

Het project heeft steun gekregen van fabrikant Sony, softwarebedrijf Criterion en onderwijs-onderzoekers aan de universiteit van Liverpool. Ged Lee zoekt nog wel commerciële steun om het project wereldwijd mogelijk te maken.