OV personeel steekt vaak geen hand uit bij nood

Personeel van het Openbaar Vervoer kijkt liever de andere kant op wanneer zij zien dat reizigers te maken hebben met agressie of geweld. Uit een onderzoek van het Programma Politie en Wetenschap van het ministerie van Binnenlandse Zaken bleek dat controleurs, conducteurs en zelfs veiligheidspersoneel de helft van de keren geen hulp verleent bij nood.

Uit dit onderzoek bleek tevens dat ingrijpen wel degelijk zin heeft, aangezien in zeven van de acht gevallen de dader dan wordt opgepakt of de benen neemt. Het personeel van vervoersbedrijven lijkt echter meer begaan te zijn met hun eigen veiligheid.

Uit de enquête waarin driehonderd slachtoffers van geweldsdelicten werden ondervraagd blijkt ook dat reizigers meer risico lopen in het Openbaar Vervoer dan in het verkeer en dat vooral jongere mannen zich in een risicogroep bevinden.

De meeste incidenten bleken zich voor te doen tijdens de reis, en niet op stations of haltes zoals de onderzoekers hadden verwacht. Vaak ontstaat er ruzie wanneer reizigers aanmerkingen hebben op asociaal gedrag van medereizigers. Bij eenderde van de gevallen werd er door omstanders ingegrepen, wat in de helft van de keren succes had. In vier van de tien gevallen hielp het wanneer het slachtoffer zelf boos werd, danwel verbaal of lichamelijk.