Grote partijen tegen verhogen brommerleeftijd

Er is verdeeld gereageerd op het plan van CDA-minister Karla Peijs van Verkeer om in 2006 de leeftijd waarop je op een brommer mag rijden te verhogen naar 17 jaar. Het plan maakt deel uit van een pakket maatregelen om het verkeer veiliger te maken.

De organisatie voor verkeersveiligheid 3VO liet eerder al weten blij te zijn met het plan, maar ziet liever dat de leeftijd naar 18 jaar wordt opgehoogd. GroenLinks heeft het plan van Peijs met volledige instemming ontvangen. Kamerlid Duyvendak zei dat zijn partij daar al eerder voor gepleit heeft.

De VVD vindt het optrekken van de leeftijd voor bromfietsers onverstandig. Volgens VVD-kamerlid Hofstra hebben veel jongeren een brommer nodig om naar werk of school te gaan, vooral op het platteland. De VVD ziet meer in strengere controles op opvoeren en helmdracht. De PvdA toonde zich "enigzins sceptisch" over de plannen. PvdA-Kamerlid Verdaas vraagt zich af of de maatregelen in de praktijk wel zo goed bruikbaar zijn als de minister denkt. Het CDA heeft ook bedenkingen. De partij ziet meer in betere gedragsregels.

De brancheorganisaties BOVAG en RAI hebben ronduit negatief gereageerd op de leeftijdsverhoging. De ANWB heeft twijfels.

Plannen
Naast het plan over de bromfietsleeftijd behelzen de voorstellen van Peijs een onderzoek naar verlaging van de leeftijd waarop jongeren autorijles mogen nemen. Mensen die al een rijbewijs hebben, moeten een verplichte ogentest vanaf 45 jaar krijgen, en komt er een proef met nascholingscursussen. Het roze rijbewijs gaat verdwijnen en maakt plaats voor een bewijs op creditcardformaat. Het plan voor een puntenrijbewijs wordt niet uitgewerkt. Over dat laatste zijn onder meer PvdA en GroenLinks ontstemd.