F1: Alsnog belangrijke wijzigingen reglement

De Formule 1-teams hebben overeenstemming bereikt over een aantal grote veranderingen in de reglementen. Traction control zal weer worden verboden en radiocontact tussen pitmuur en coureurs mogen niet meer plaatsvinden. Met deze nieuwe veranderingen hoopt de FIA de Formule 1 weer interessanter te maken.

Traction control werd twee jaar geleden ingevoerd. Elektronische hulpmiddelen zouden niet meer tegen te houden zijn, zo was de mening van de FIA. Uiteindelijk is toch weer besloten om het in zijn geheel te verbieden. Traction control zal dus niet langer zorgen voor het voorkomen van wielspin of het volautomatisch starten met launch control. "Er werd gedacht dat we zaken als traction control niet zouden kunnen controleren, maar we denken dat er nadien wel gebleken is dat we dat wel kunnen. Want toen ze gelegaliseerd waren, werkten ze anders dan toen ze nog verboden waren", aldus FIA-president Max Mosley.

Nog een belangrijke wijziging is het verbod op radiocommunicatie tussen de pit en coureurs. Hiermee kunnen bijvoorbeeld teamorders worden voorkomen. Hierbij hoort ook het op afstand wijzigen van instellingen van de formule 1-motor. Volautomatische versnellingsbakken worden weer semi-automatisch en motoren moeten vanaf 2005 tenminste twee races mee kunnen gaan. In 2006 wordt dit zelfs tot zes races verhoogd. Ook mogen er vanaf de start van de race maar maximaal twee auto's starten. "Dat betekent dat er niet langer reserveauto's als backup voor ongevallen achter de hand worden gehouden", aldus Ecclestone.

Gisteren vergaderde de teams in een hotel op Heathrow. Alle partijen zouden unaniem hebben ingestemd met de regels. De meest belangrijke wijzingen op een rijtje:

Launchcontrol, traction control en volautomatische versnellingsbakken worden vanaf 2004 verboden.
Geen telemetrie communicatie tussen de auto's en de pits, geen wijzigingen in instellingen op afstand en geen gesprekken met de coureurs.
Geen reserveauto's toegestaan.
Auto's tussen de kwalificatie en de race in een parc fermée, zodat de auto's niet gewijzigd kunnen worden.
Standaard remsystemen en achtervleugels voor alle teams vanaf 2004.
Motorenleveranciers moeten vanaf 2004 ook bereid zijn om een tweede team te bevoorraden.
De levensduur van motoren moet worden verlengd van één tot twee races in 2004 en tot zes races in 2006.

Voor meer informatie over de nieuwe regels in de Formule 1, klik hier.