NS krijgt in 3 maanden 150.000 claims

De Nederlandse Spoorwegen hebben sinds de invoering van de 'geld terug bij vertraging'-regeling medio februari dit jaar, wekelijks 10.000 claims van vertraagde reizigers ontvangen. Dat heeft het bedrijf tot nu toe 2,25 miljoen gulden gekost.

Tot en met 15 mei zijn in totaal 150.000 claims ontvangen. Dat hebben de NS vrijdag bekendgemaakt. In dit aantal zijn de claims voor de chaotisch verlopen Koninginnedag en de drie stakingsdagen in april, niet of gedeeltelijk verwerkt. Volgens een woordvoerster van de NS worden deze claims grotendeels bij NS Klantenservice afgehandeld, de 'gewone' vertragingsformulieren gaan naar de zogenoemde afdeling 'refund' (geld terug).

Verder hebben de reizigers die vertragingen hebben opgelopen op die dagen of helemaal geen trein konden nemen, nog tot eind juli de tijd om claims in te dienen. De NS weten niet hoeveel claims hiervoor nog worden ingediend. Eind mei stelden de NS dat er nog ,,bakken vol'' claims lagen, ook nu komen nog steeds claims binnen die betrekking hebben op deze dagen.

De NS hebben ,,nog geen indicatie'' over het aantal claims van na 15 mei. ,,Wellicht dat dat er meer zijn'', aldus een woordvoerster. Het is ook nog niet bekend wanneer de NS daar meer duidelijkheid over kunnen geven.

Via de 'gewone' geld-terug-regeling heeft 60 procent betrekking op vertraging van tussen een halfuur en een uur, de overige 40 procent van de reizigers had te maken met een vertraging van een uur of meer. Voor vertraging van minder dan een halfuur, bestaat geen regeling.