Geld terug bij treinvertraging

Treinreizigers kunnen vanaf 15 februari geld terug krijgen van de Nederlandse Spoorwegen bij een vertraging van een half uur of langer. De NS komt daarmee afspraken na die met minister Netelenbos (Verkeer) zijn gemaakt. De compensatie geldt voor alle vertragingen op het door de NS bereden spoornet.

Bij een vertraging van 30 tot 59 minuten krijgen reizigers met een enkele reis de helft terug van de prijs van hun treinkaartje. Voor een retourkaartje is dat een kwart van de prijs. Bij vertragingen van meer dan een uur bedraagt de vergoeding respectievelijk 100 procent (enkeltje) en 50 procent (retour). Voor abonnementhouders (maand-, jaar-, ov jaar- en studentenkaart) geldt een aparte berekening naar kaartsoort.

Reizigers kunnen op het station een formulier ophalen waarmee ze het geld terug kunnen vragen. Over enige tijd is het formulier ook van internet te plukken. Na controle op de juistheid van de gegevens wordt binnen enkele weken het bedrag op giro- of bankrekening gestort. Alleen claims van meer dan vijf gulden komen voor vergoeding in aanmerking.

Met de compensatieregeling is de NS een van de weinige spoorbedrijven in Europa die klanten vergoedt bij vertragingen. Alleen enkele Britse branchegenoten kennen een soortgelijke regeling.

De ANWB vindt dat niet alleen de NS, maar ook Noordned, Syntus en busbedrijf Connexxion zouden reizigers een vergoeding moeten betalen bij vertragingen.

De bond is blij dat de regeling nu al ingaat en niet pas 1 juli 2001. Die laatste datum is afgesproken in het prestatiecontract tussen de NS en het ministerie van Verkeer en Waterstaat.