Astronomen ontdekken nieuwe planeet

Astronomen hebben een nieuwe planeet in ons zonnestelsel ontdekt. Onderzoekers van de Yale-universiteit in de VS maakten dit woensdag bekend. En sinds donderdag is Saturnus de planeet met de meeste bekende manen in ons zonnestelsel. Astronomen hebben vier nieuwe manen ontdekt bij het hemellichaam.

De nieuwe planeet is veel kleiner dan de officiële negen planeten die om onze zon draaien en bevindt zich tussen Neptunus en Pluto. De vinders hebben hem daarom Plutino, ofwel Plutootje gedoopt. De officiële naam van de planeet is 2000 EB173.

Volgens astronomische definities is Plutootje te klein om een planeet te worden genoemd en gaat hij de boeken in als een planetoïde, planeetachtige. Toch is hij volgens de onderzoekers een originele planeet en geen een brokstuk van een andere.

"Voor zover we kunnen nagaan, was deze jongen er vanaf de eerste dag", vertelt Charles Baltay van de afdeling natuurkunde. "In die zin is hij als de andere planeten." De planeet draait in een stabiele, zelfstandige baan om de zon.

Plutino heeft een doorsnede van 650 kilometer, iets meer dan een twintigste van de aarde. Hij werd bij toeval ontdekt toen de onderzoekers met een megatelescoop de rand van ons zonnestelsel afspeurden.

Het is overigens maar de vraag of de naam Plutino stand zal houden. Volgens Baltay is het gebruikelijk dat de vinder de naam van een nieuwe planeet mag kiezen, maar die moet dan wel twee maal om de zon zijn gedraaid. Door de enorme afstand waarop Plutootje zich bevindt, duurt dat echter circa 243 jaar.

Jammer...Pas over 486 jaar de planeet MrBig