[Tour] Drama en oorlog in de Alpen

Talansky kwam steeds dichterbij
Pinot lag op zijn reet
En Geschke kwam nog net op tijd
Als eerste bij de meet

Er was vandaag strijd. Bijna alles wat een Tour interessant en spectaculair maakt kregen we vandaag voorgeschoteld. Aanvallen op de gele trui, aanvallen om de etappezege, ziedende afdalingen, drama en valpartijen. Het enige dat het nog leuker had kunnen maken, was een fikse regenbui. Herbert Dijkstra zat er volgens mij op te hopen, want hij zei dat er regen en onweer was beloofd in plaats van voorspeld. Toch hoop ik ook eens op een strijd om de dagzege tussen de klassementsrenners met daarbij Robert Gesink, want wat moet je nu met Geschke als winnaar van een bergetappe? Pantani draait zich om in zijn graf.

Toen ik ging kijken zag het er naar uit dat Gesink en Boogerd gelijk zouden krijgen, want van Garderen was al snel gelost met nogal wat andere renners. De Fransen hadden ook weer te klagen, want Coppel had opgegeven. Dit keer waren er 28 renners vooruit en natuurlijk zat de Hulk erbij, maar ook Degenkolb en voor ons Nederlanders zat Kruiswijk erbij.

Froome dacht een slimme zet te hebben gedaan door Roche en Porte mee te sturen in de kopgroep, maar Contador had er ook twee en Quintana had zelfs drie mannetjes vooruit. Er zou dus wat gebeuren.

Ik zag Sky op kop van het peloton dus de kansen van Kruiswijk stegen. Westra zou niet winnen vandaag. Hij viel namelijk in een klimmetje. Hoe krijg je dat nu voor elkaar? Sky was weer zo aan het boemelen dat van Garderen zelfs terug kon komen in het peloton.

Al op 74 km van de finish werden we getrakteerd op een aanval van Contador, samen met Rogers. Waarom ging nu ineens Movistar op kop van het peloton rijden? Wat een idioten. Laat Sky dat lekker doen. Meteen was het oorlog. Er bleef maar een klein groepje over. Even later gingen Valverde en Contador samen en daar moest Sky wel achteraan.

Het enige echte slachtoffer werd natuurlijk weer van Garderen. Ojee Tejay, wat zag je er slecht uit en dan blijft ook nog de camera de hele tijd op je gericht. Hij kwam niet meer vooruit en ging uit de Tour. Wat een drama voor de nummer drie van het klassement.

Na de oorlog en het drama ging Sky maar weer gewoon verder boemelen. Toch waren er nu wel renners die dat geboemel van Sky zat waren en er kwam ineens een spervuur aan demarrages vanuit het peloton. Maar de meeste schoten met losse flodders. Uiteindelijk kwam er nog een klein groepje weg met weer een pionnetje voor Contador en eentje voor Quintana. Geschke dacht inmiddels: ik kan het wel alleen. Hij kende zeker dat nummer van De Dijk niet. En dat was achteraf gezien maar goed ook.

Aan het begin van de klim van de voorlaatste berg zag ik toch ineens een druppeltje op de lens van de camera. Was dat nu regen? Of gewoon een zweetdruppel van de cameraman?
Het was op dat moment ook duidelijk dat er weer op twee fronten zou worden gestreden.
Op het eerste front was Kruiswijk inmiddels in de aanval gegaan. Hij moest nog wel die Duitser van Giant inhalen.

Trek had er geen trek in dat Frank over Mollema heen zou gaan, dus ineens gebeurde er wat op kop van het peloton. Toen Pinot gas ging geven, kon er een helaas ook een kruis over Kruiswijk.

Astana nam het even later over van Trek. Nu ging het harder. Mollema moest er helaas ook af. Nibali wilde duidelijk als eerste aan de gevaarlijke afdaling beginnen. Pinot deed weer eens een Pinootje in de afdaling, maar kon gelukkig wel verder.

En dan kwamen de aanvallen. Nibali ging. Die wilde gaan afdalen op z'n Nibalies. Het was nu om beurten aanvallen. Quintana testte als volgende Froome. Er gebeurde van alles. We zagen een val van Contador. Sagan kon hem gelukkig nog redelijk snel helpen, maar het was al te laat. El Pistolero kwam niet meer terug bij de groep Froome. Ik zag Froome wel enige vreemde manoeuvres maken in de afdaling, maar hij bleef overeind.

Ook op de laatste klim naar Pra-Loup kwamen er aanvallen op die dunne gele, maar hij gaf geen krimp. Geschke ook niet en hij won, ondanks een late aanval van Talansky en een tweede opleving van Pinot.

Gesink kon de meubelen nog redden, maar waar was Mollema? D&D gingen uit het raampje kijken waar hij bleef, maar hij was al binnen. Ik heb gehoord dat ze net hoofdschuddend het raampje dicht hebben gedaan en zich nu wanhopig afvragen waar die Groninger toch is gebleven.

Leukste uitspraak van Herbert: De Tour duurt drie weken.

Tweet van de dag: Jean Anaerobic: C'est donc officiel, Valverde a foutu des laxatifs dans le café de Van Garderen ce matin

De rit van morgen

Morgen rijden de renners naar Saint-Jean-De-Maurienne. Onderweg is er weer een serie bergjes en bergen voor de renners, met als speciale gast de Col du Glandon. Dat is geen licht klimmetje. Het is geen aankomst bergop, maar als je al kapot bent voordat je aan de Glandon bent als klassementsrenner en de sterkere gaan demarreren dan kom je voor de eindstreep nooit meer terug in het wiel.

Niet erg ver van de aankomstplaats vind je de Tunnel des Quatre Jarriens. Gewoon een tunnel zoals er zoveel zijn in de Alpen, maar deze tunnel is een spelbreker. Hij is er namelijk voor verantwoordelijk dat de etappe naar Alpe d'Huez voor een deel onthoofd is. Door die tunnel kunnen de Galibier en de Télégraphe niet worden beklommen en moeten we het doen met de Croix-de-Fer. Er wordt namelijk gewerkt aan de tunnel en dat is nodig vanwege instortingsgevaar. Het zou toch een beetje lullig zijn als nu net die tunnel instort als het treintje van Sky er doorheen boemelt. Hoewel er Fransen zijn die dat juist wel fijn zouden vinden, geloof ik.

Saint-Jean-De-Maurienne zelf is een leuk plaatje in de Savoi met wel achttien musea. Lucien van Impe vond la Maurienne het grootste fietsgebied ter wereld. Overdreven denk ik, maar toch. Je kunt er prima fietsen. Tenminste, als je een beetje bergop kunt. Alle bekende Alpenreuzen uit de Tour de France liggen in de nabijheid. Veel wielerwedstrijden vertrekken uit het plaatsje of komen er doorheen.

Morgen komt er dus een wielerwedstrijd aan. De Tour de France namelijk. Ik denk dat er morgen toch een echte klimmer wint, maar misschien is dat een tunnelvisie.