Vaarwel Fyra!

In de rubriek Plat Haags nemen TheGrandWazoo, Driek Oplopers, Luc van Lier en harry64 het Nederlandse politieke landschap onder de loep.

Iedereen had gewaarschuwd dat het rotzooi was. Maar nee hoor. Gewoon niet luisteren. Na de ingebruikname werd het zeer hoge waarheidsgehalte van die waarschuwingen duidelijk. Deuren sodemieterden met een daverende knal op het perron. Regelmatig stond er eentje uren stil op een onbereikbare plaats. En toen bij een sneeuwbuitje de bodem eronderuit viel, volgde een rijverbod. Tot zover het beschamende track record van de Fyra-treinen: gekocht door een incompetent spoorbedrijf, gebouwd door een door corruptieschandalen geplaagde Italiaanse helikopterfabriek.

Een extern bureau heeft op verzoek van de NS en de NMBS gekeken naar de technische toestand van de treinen. Ze bleken in mekaar te zijn gerotzooid met onderdelen van pisbakkenstaal die bij elkaar werden gehouden met plakband. Er kwam een werkelijk ontluisterend, verbijsterend, vernietigend rapport. De NS besloot het rapport nog even ‘onder de pet te houden’, daarbij gesteund door de Staatssecretaris van Spoorwegzaken. De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS, die eveneens een aantal treinen had besteld, kreeg als mede-opdrachtgever van het onderzoek uiteraard ook de beschikking over de rapportage. De Belgen kozen niet voor het nog even binnenskamers houden van het rapport. De Belgen kozen voor duidelijkheid. Die rijdende wrakken hadden niets te maken met een behoorlijke treinconstructie. Dus nemen de Belgen de treinen niet af en willen ze hun geld terug. Volkomen terecht. Persconferentie.

Maar hoe kon het toch gebeuren, dat die Italiaanse fabriek zulke rotzooi had gebouwd? Het is gebruikelijk dat de koper van dure machines, zoals treinen, toezichthouders in de fabriek heeft rondlopen. Om toe te zien op de deugdelijkheid van het ontwerp en op de manier waarop de treinen in elkaar worden gezet. Gezien de belabberde manier waarop de treinen in mekaar blijken te zijn gerotzooid, is het overduidelijk dat de NS geen serieus toezicht op de bouw heeft gehouden. Iedereen wijst naar AnsaldoBreda, maar de NS is absoluut medeschuldig aan het fiasco.

Dat kan niet zonder gevolgen blijven.

De NS, als toonaangevende deelnemer in het Fyra-project, heeft zijn beloften niet waar weten te maken. De afspraak was dat al sinds een paar jaar geleden regelmatig met hoge snelheid tussen Amsterdam en Brussel zou worden gereden. Ieder uur. En ook nog ieder half uur tussen Amsterdam en Breda. Daar is geen moer van terechtgekomen. Toen niet, nu nog steeds niet. Nee, de NS is blijven steken in een Oost-Indische doofheid voor de waarschuwingen en in het houden van PR-praatjes. De overheid dient de hogesnelheidsvergunning van de NS in te trekken. Dat moet ook wel, want de vergunning was na een veiling aan de NS gegeven, en dan dient de vergunningverlener de afspraken ook werkelijk te handhaven. Er zit niets anders op, dan op zoek te gaan naar een spoorwegmaatschappij die wél verstand van treinen heeft.

Diep respect voor de NMBS, die geen zin had in dit soort flauwekul. Treinen niet in orde, project mislukt. Exit. Klaar. Advocatenkantoren lopen zich inmiddels handenwrijvend warm. Er hangt een stortvloed van rechtszaken in de lucht. Het zij zo. De vraag blijft: Zijn we genaaid door AnsaldoBreda, door de NS of door allebei?

Als frequent treinpassagier ben ik erg blij dat dit FyraFiasco nu de eindstreep nadert. Het is nu even doorbijten, maar de komst van een bedrijf dat wél goed voor de passagiers zal zorgen, komt nu met rasse schreden dichterbij.