Wij zijn allemaal ambassadeurs

Five639 stuurde via de submit de volgend ecolumn in:

Het is maandagochtend en ik zit in mijn collegezaal te wachten totdat het college begint, voor mij hoor ik iemand praten hoe geweldig zijn tablet is en dat dit wel de beste tablet op de markt moet zijn. Plots schiet mij te binnen dat ik dit veel vaker hoor en dat ik het zelf ook doe. Het is gek hoe wij overtuigd kunnen zijn dat het product dat jij hebt het beste is. Grote ondernemingen maken hier dan ook (logisch natuurlijk) flink gebruik van. Wij zijn allemaal ambassadeurs van de grote bedrijven en dat hebben wij niet eens in de gaten. De beste reclame, dat ben jijzelf! Wij zijn eigenlijk allemaal lopende reclames, wij proberen iedereen ervan te overtuigen dat ook zij jouw product moeten hebben en dit terwijl jij niet eens voor het betreffende bedrijf werkt.

Zelf ben ik het “ambassadeurschap” tegengekomen op mijn werk; ik werk bij de Albert Heijn en daar hebben ze mij voor het eerst kennis laten maken met het ambassadeurschap. Klanten moet je fan maken en zorgen dat zij als ambassadeur jouw winkel gaan promoten als zij op de koffie zijn bij kennissen, gek eigenlijk als je daar over nadenkt. Deze ambassadeurs hebben er eigenlijk helemaal niets aan en toch zijn ze op pad om jouw product te promoten. Mensen zijn zich grotendeels helemaal niet bewust dat zij dit aan het doen zijn, ik ben zelf namelijk ook ambassadeur. Ambassadeur van mijn smartphone en mijn tablet, ambassadeur van mijn kledingmerken, ambassadeur van mijn universiteit en stad en bovendien ambassadeur van mijn Albert Heijn maar dat is logisch natuurlijk.

Zelfs het feit dat ik mij bewust ben van het idee houdt mij niet tegen om het toch maar te blijven doen. Dit komt doordat het eigenlijk niet gaat hoe goed het bedrijf is, maar hoe goed het is dat jij dat zelf gevonden hebt. Hoe goed is het wel niet dat jij een product gevonden hebt of in een winkel kan shoppen waar het geweldig is en dat heb jij ontdekt! Hoe goed is dat zeg, mensen zijn daar trots op en verkondigen dat graag. Als je na deze column iemand zijn of haar geweldige producten hoort verkondigen denk dan aan het ambassadeurschap. Het is grappig hoeveel mensen het doen, ook in je omgeving. Let daar op en je zult het vaak tegenkomen.