Dutch Comic Con laat tijdens uitverkochte wintereditie zien waarom het al zo lang zo'n succes is

Dave Gonzales: Marvel heeft het zwaar, maar is niet verloren

Tijdens Dutch Comic Con kun je niet alleen maar Marvel comics scoren, maar werd ook een boek gelanceerd over de cultuurgigant. Dave Gonzales schreef samen met Joanna Robinson en Gavin Edwards het boek geschreven MCU: The Reign of Marvel Studios. Hoewel de filmstudio pas sinds 2008 van start ging, groeide ze in relatief korte tijd uit tot een van de grootste spelers in Hollywood. Maar tegenwoordig heeft Marvel Studios steeds vaker te maken met matig enthousiaste reacties en tegenvallende bezoekersaantallen. Hoe kan dat? De auteurs onthullen in hun boek hoe de filmstudio zo machtig werd en waarom het tegenwoordig minder goed gaat. Voor het boek deden ze vier jaar onderzoek en spraken ze meer dan 100 (oud-)medewerkers. Het is de eerste keer dat er een tell-all boek over Marvel Studios, dat normaliter erg geheimzinnig is over hun werkwijze, wordt uitgebracht. Wij zijn benieuwd of Gonzales de vinger op de recente zwakke plek kan leggen.

MCU: The Reign of Marvel Studios (Joanna Robinson, Dave Gonzales en Gavin Edwards)
MCU: The Reign of Marvel Studios (Joanna Robinson, Dave Gonzales en Gavin Edwards)

Waar gaat het boek over en wat was het doel met het schrijven ervan?

Het is een portret van hoe Marvel Studios is ontstaan uit het kleine bedrijf dat stripboeken uitbracht en langzaamaan met Kevin Feige uitgegroeid is tot de grootste speler in de entertainmentwereld. Door hun grote successen gingen ze voorbij aan grote franchises zoals Star Wars en Harry Potter. Het is daardoor uitgegroeid tot een groot deel van de monocultuur. We kregen de deal rond om het boek te schrijven in dezelfde week dat Avengers: Endgame uitgebracht werd en we hadden eigenlijk het idee dat we een soort van cheerleaders zouden worden voor de studio, omdat het zo goed ging. Echter, naarmate we verder kwamen in het schrijfproces de afgelopen jaren werd duidelijk dat dat niet het hele verhaal is en dat we te maken hebben gehad met een piek in succes. Ons doel met het boek werd dan ook het beschrijven van die piek en hoe we daar gekomen zijn en dan waarom er nu een daling in populariteit is ingezet. De titel hebben we in maart veranderd van The Rise of Marvel Studios naar The Reign of Marvel Studios, omdat we niet puur een succesverhaal met een 'slecht' einde wilden vertellen. Wij zijn van mening dat dat ook simpelweg niet het geval is. 

Bestaat er nog zoiets als een 'gewone' Marvel-fan?

Er zijn altijd verschillende smaken geweest in het soort Marvel-fan, door het comic-aspect. Dit houdt ook in dat iemand die fan is van Spider-Man heel anders richting Marvel en de films kijkt dan iemand die fan is van X-Men. Fantastic Four-fans hebben het zwaar gehad de afgelopen jaren en die zullen waarschijnlijk ook eindelijk aan hun trekken komen in de aankomende jaren. Zo zie je dat er altijd wel iets voor iemand te vinden is binnen die rijke Marvel-wereld.

Wat is de sleutel tot Marvel's grote successen?

Kevin Feige is erg goed om het business-aspect te combineren met het creatieve aspect; hij zorgt ervoor dat mensen hun creativiteit echt de vrije loop kunnen laten gaan. De tegenvallende content heeft voor een groot deel als reden dat hij nu echt te veel op hetzelfde moment wil doen binnen de doorlopende verhaallijn, niet omdat er geen oog meer is voor kwaliteit. Feige is binnengekomen bij Marvel als een man die houdt van goed entertainment. Hij staat erom bekend dat hij een film ziet en laat weten welke dingen er veranderd kunnen worden. Daarnaast is hij er niet vies van om écht de comics te lezen. Dit liet hij merken door Hugh Jackman stiekem Wolverine-comics te bezorgen in zijn caravan toen hij onder Bryan Singer aan de X-Men-films werkte.

Kevin Feige en Hugh Jackman (foto: Getty Images)
Kevin Feige en Hugh Jackman (foto: Getty Images)

Zou je zeggen dat Marvel in hele grote problemen is?

Ik zou zeggen van niet, omdat Marvel te maken krijgt met dezelfde problemen die er op dit moment zijn in de gehele entertainmentindustrie; Hollywood bereikt GenZ slecht en krijgt ze niet meer zo ver om entertainment te consumeren zoals zij voor ogen hadden. De protesten van schrijvers en acteur dit jaar hebben er ook voor gezorgd dat er op een andere manier gekeken moest worden naar de manier waarop films uitgebracht worden. Tenslotte heeft Marvel iets niet wat de meeste films wel hebben en dat is... een einde. Deel van het Marvel-verhaal is gebouwd op het feit dat je verder stapt in het grotere verhaal. Dat is waarschijnlijk ook waarom een film als Ant-Man and the Wasp: Quantumania zo gek aanvoelde omdat het toewerkt naar een slechterik die misschien wel, misschien niet de nieuwe dreiging wordt. Guardians of the Galaxy Vol. 3 was dan weer een succes omdat het zich kon neerzetten als het einde van een verhaal. Dat is ook precies de reden waarom Avengers: Infinity War en Avengers: Endgame het zo onwijs goed deden; er was een einde aan het verhaal. Dat heeft Marvel al een tijd niet gehad.

Hoe kwamen jullie binnen bij een studio waar alles draait om geheimzinnigheid?

Daar gaan alle credits naar mijn co-auteur Joanna Robinson. Zij is super aardig en je kunt er altijd een goed gesprek mee hebben. Het is eigenlijk begonnen met een aantal interviews en omdat mensen het gevoel hadden dat ze met respect behandeld werden en hun verhaal kwijt konden kregen we meer telefoontjes en emails met de melding dat we ook de volgende persoon konden spreken. We waren ook erg blij dat we veel tijd konden krijgen met David Maisel, de oprichter van Marvel Studios, die eigenlijk de Kevin Feige van Marvel was voordat Feige aan het roer stond. Hij heeft er voor gezorgd dat we tijd kregen met mensen die het echte verhaal hadden. Toen mensen doorhadden dat we vooral het echte verhaal wilden vertellen kwamen ze naar ons toe met hun verhalen.

Wat was het meest bijzondere gesprek voor dit boek?

We hadden de eer om met Chadwick Boseman te kunnen spreken voordat hij overleed. Als ik dat interview terugluister vertelt hij over de gesprekken die hij met Tom Holland en Brie Larson had over de toekomst van Marvel en de rol die zij daarin zouden gaan spelen en hoe zij de nieuwe Avengers zouden kunnen worden. Vervolgens is de deal die Disney heeft met Sony met betrekking tot het personage Spider-Man complexer geworden waardoor het helemaal niet duidelijk is of Tom Holland ooit nog de rol zal gaan spelen, overleed Chadwick in 2020 en is Brie Larson afgeserveerd door een 'toxic' gedeelte van het internet. Het is jammer om hem daarover te horen spreken en het niet uit te zien komen, maar we zijn heel erg blij dat we toch met hem over Marvel hebben kunnen spreken. 

Black Panther-acteur Chadwick Boseman
Black Panther-acteur Chadwick Boseman

We moeten het hebben over de situatie rondom Jonathan Majors die Kang zou gaan spelen als nieuwe grote slechterik, maar aangeklaagd werd voor mishandeling. Wat is jouw visie hierop?

Voor Marvel is het een zegen dat ze bijna al hun content hebben kunnen verplaatsen naar 2025 en dus de tijd hebben om te gaan herindelen. Volgend jaar staat er alleen Deadpool 3 op de kalender, die film is al af en heeft niet veel te maken met het huidige Marvel Cinematic Universe. Ik was verrast door het tweede seizoen van Loki, als je in ogenschouw neemt dat het meeste daarvan geschoten is in oktober 2022 en de aanklacht richting Majors pas bekend werd in maart 2023. Er is de mogelijkheid om een nieuwe acteur in te huren, omdat het personage Kang er niet altijd hetzelfde uit hoeft te zien, of een andere route in te gaan. Mensen zijn vast niet vergeten dat voor Infinity War Thanos voor een groot gedeelte op de achtergrond in een stoel zat. Er is dus genoeg tijd voor Marvel om zichzelf te herpakken en de focus weer te leggen op content dat het publiek aanspreekt. Alles wat er nodig is, is 1 film waarin duidelijk wordt wat de bedreiging wordt en ik ben van mening dat het publiek dan weer heel snel terugkomt. 

Hoe ziet Marvel's toekomst eruit?

Ik heb helaas geen inside-informatie, ondanks dat we met zoveel mensen binnen Marvel hebben gesproken. Secret Wars gaat in mijn optiek een heel belangrijk punt worden voor de toekomst van Marvel Studios. Het is namelijk belangrijk dat die film het geld in het laatje gaat brengen dat de afgelopen jaren verloren is aan projecten die niet hebben gewerkt. Het zou ook kunnen dat er nieuwe versies geïntroduceerd gaan worden van bestaande helden, zoals ook gedaan is met Captain America. Dat is een fantastische kans voor een nieuwe generatie van Marvel-fans om te kunnen zeggen dat die personages écht van hen zijn, net zoals Marvel Comics altijd heeft gedaan.