Vijf gametips voor de maand december

3. Gris

Soms heb je van die games die alleen al indruk maken omdat ze er anders uit zien. Het spel Gris is er zo een. De indie-ontwikkelaar Nomada Studio komt uit Barcelona. De studio werkt samen met kunstenaar Conrad Roset om een kunstzinnige platformer te ontwikkelen. De studio bestaat vooral uit mensen die weten hoe ze moeten illustreren, schilderen, enzovoort. Ze zien videogames dan ook als een kunstvorm en dat is in het geval van Gris duidelijk te zien. De graphics worden getekend in een soort waterverf-stijl. Er komen geen teksten in beeld om je dingen uitleggen en er zijn ook geen statistieken en levensmeters en dergelijke.

Gris heeft ook een arty-farty verhaal: het spel is een bewegend schilderij. Er zijn geen teksten, alles wordt 'verteld' met kleuren en muziek. Je speelt Gris, een vrouw die haar stem verliest en naar een vreemde wereld wordt gestuurd door een hogere macht. Die wereld is ergens in de wolken, met oude kapotte gebouwen en heel veel zwevende platformen. Om terug te komen zal Gris moeten rennen, springen en puzzels moeten oplossen. Tijdens haar zoektocht zal ze nieuwe krachten krijgen door middel van haar speciale jurk. De jurk is namelijk gemaakt van sorrow, leed dus. Je kunt zo zwaar als een baksteen worden om niet weggeblzen te worden, bijvoorbeeld.

Gris lijkt een kunstwerkje te worden. We mogen het 13 december met eigen ogen zien als het spel uitkomt op pc en Switch.