Games in 2018: de wishlist van de FOK! Gamescrew

3. Puddington

Phantom  Doctrine

Ik hou van XCOM-like games en Phantom Doctrine past precies in dat straatje. Van wat ik heb gezien tijdens de preview op gamescom kunnen we een goede portie turn-based combat en basebuilding verwachten, gecombineerd met de setting van de koude oorlog. Het idee dat je op een prikbord via draadjes de stukjes informatie met elkaar moet verbinden lijkt vermoeiend maar heeft ook zo z'n charme, en als je geen zin hebt om dat allemaal zelf uit te vogelen neem je gewoon een krijgsgevangene onder je hoede en doe je een Guantanamo Bay-tje door hem te brainwashen, vol te pompen met drugs of door hem te martelen.

Maar waar Phantom  Doctrine echt schittert is dat het zo sterk leunt op subtiliteit in plaats van pure vuurkracht. In XCOM weet je dat op een gegeven moment tijdens een missie de hel gaat losbreken, maar Phantom Doctrine moedigt dat stiekeme aan door agenten in te zetten als afleiding van de bewakers, camera's te hacken om ongezien door het pand te sluipen en snipers te positioneren op de daken die stilletjes je vijanden omleggen op jouw signaal.

Phantom Doctrine is ambitieus voor een indie en van wat ik tot nu toe gezien heb veelbelovend. Laten we hopen dat CreativeForge Games de fouten die het maakte tijdens hun eerdere TBS-game Hard West nu om weet te zetten in kansen, want de setting is eigenlijk te mooi om daar opnieuw de mist mee in te gaan.

World  of  Warcraft:  Battle  for  Azeroth

Ja, de game is al 13 jaar oud en het is al de zevende uitbreiding, maar stiekem weten we ook wel dat iedereen die World of Warcraft gespeeld heeft zich in ieder geval weer een maandje abonneert op het spel om te zien waar het heen gaat met de nieuwe uitbreiding. Het belooft een explosief spektakel te worden met de Alliance en de Horde die de vierde oorlog lijken voor te bereiden terwijl de wereld om hen heen langzaam vergaat. 

Ik kijk niet zo uit naar Battle for Azeroth als ik deed met Legion, maar dat kan er ook aan liggen dat toen Legion uitkwam iedereen die de game nog speelde snakte naar nieuwe content en Blizzard heeft daarin niet teleurgesteld. 5 raids en ongeveer elke drie maanden een nieuwe patch was een welkome verandering van de droogte die we hadden tijdens Warlords of Draenor. Dat wil niet zeggen dat Battle for Azeroth geen stokpaardjes heeft: zes nieuwe rassen om mee door Azeroth te kuieren, Uncharted Islands en Warfronts als pilaren naast de gebruikelijke endgame van PvE en PvP en twee bekende continenten uit de Warcraft-lore: Kul'Tiras en Zandalar.

Als Blizzard de constante stroom van content in Legion kan vasthouden in Battle for Azeroth dan kunnen de spelers veel moois verwachten. In ieder geval kunnen ze al een zucht van verlichting slaken dat Blizzard vaarwel zegt tegen het grinden van artifact power en het legendary-systeem. En ik kijk er naar uit om Horde-uitschot Fathom aan mijn dolken te rijgen.

Vampyr


Jeu, meer vampieren! Games hebben heden ten dage een schokkend gebrek aan onze bloedzuigende vrienden en het zal eens fijn zijn om een game te hebben waarbij je niet eindeloze fan-patches hoeft te installeren om het te laten werken (Vampire The Masquerade: Bloodlines, ik kijk naar jou). 

Vampyr heeft die Gothic-setting die veel Vampire-fans aantrekkelijk zullen vinden: een gotisch Londen uit 1918, het hoogtepunt van de Spaanse epidemie, met als hoofdpersoon dokter Jonathan Reid die als vampier voor een paradox staat: het redden van levens zoals hij als dokter verplicht is, en tegelijkertijd zijn onmenselijke honger naar bloed stillen. De nadruk in Vampyr ligt op het verkrijgen van informatie: vrijwel elk personage heeft een relatie met een ander en wanneer je de ene doodt om je te voeden (de voornaamste vorm van experience), dan zal dat gevolgen hebben voor de ander. 

Het doden is echter haast noodzakelijk, omdat Jonathan te maken krijgt met allerlei ongein die hem het leven zuur maakt: andere vampieren zoals Skals, weerwolf-achtige wezens zoals de Vulkod en organisaties als de Nemrod en de Guard of Priwen, die op vampiers jagen. De nadruk lijkt echter te liggen op de gesprekken die je met NPCs gaat voeren en daar heb ik helemaal niks op tegen. De game is al een keer uitgesteld wat wellicht een slecht voorteken kan zijn, maar qua pitch lijkt Vampyr een game te worden om je lippen bij af te likken.

Hoop: een releasedatum voor Cyberpunk  2077


Over vergeten genres gesproken: Cyberpunk 2077 is een game waar we bijzonder weinig over weten en waar nu al heel veel mensen naar uitkijken. Niet alleen vanwege de setting, maar voornamelijk omdat de RPG wordt gemaakt door CD Projekt Red, de makers van de meesterlijke Witcher 3: Wild Hunt. Als de quests, de wereld en de NPC's net zo worden als in Wild Hunt, hebben we niet alleen een hele goede game in handen, maar wellicht een van de beste titels in het genre die zich kan meten met onder andere System Shock.

Maar nu het frustrerende: we weten er nog niet zoveel van. Daarom hoop ik dat CD Projekt Red in ieder geval een snippertje gameplay laat zien, ook al is het alpha, maar de futuristische kers op de taart zou een releasedatum zijn.