In gesprek met (onder andere) Bassie & Adriaan
Het is het bekendste Nederlandse tv-duo allertijden en generaties zijn met ze opgegroeid, of groeien er nog mee op. Ze weten een publiek altijd aan het lachen te krijgen met de magische spreuk "altijd blijven lachen". Ook hebben ze kinderen leren rekenen, spellen en een flink woordje vreemde taal bijgebracht. Deze omschrijving past natuurlijk maar bij twee mensen: Bassie & Adriaan, ofwel Bas & Aad van Toor. Ze gingen met de pers in gesprek over de nieuwe film waar ze een rol in gaan spelen, genaamd Keet & Koen en de Speurtocht naar Bassie & Adriaan, die op 7 oktober in de bioscoop gaat draaien. Ook de regisseur, kinderidool Keet! en een aantal acteurs schoven aan.
Bassie en Adriaan zullen dit keer dus niet de hoofdrol spelen, maar die functie wordt overgedragen naar Keet en Koen, gespeeld door Janouk Kelderman en Patrick Martens - die onder andere bekend is geworden door rollen in Zoop! en als presentator van Nickelodeon-programma’s. Voor Janouk moet het wel apart geweest zijn om de rol van Keet! over te nemen van Yvonne Coldewijer, die door onbekende redenen met de rol moest stoppen. Het tegendeel blijkt waar te zijn: "het is eigenlijk allemaal heel natuurlijk gegaan. Toen Yvonne met de rol stopte, waren ze op zoek naar iemand die blond was en leuk kon zingen. Ik had zelf mijn entertainmentopleiding in Tilburg afgerond en ben na een aantal castingrondes overgebleven". En het personage is nog steeds een hit, zo blijkt: "ik heb nu inmiddels al een aantal singles gemaakt, Kus met Keet was de eerste, ook heb ik een vlog op YouTube waarin de kinderen kunnen kijken in de kamer van Keet en ik de meisjes bijvoorbeeld tips geven over make-up en kleding". Het is wel een rol die niet geschikt is voor een 9 tot 5 mentaliteit. "Ik maak in een week soms echt overuren en heb dan ook niet echt heel veel vrije tijd. Het is alleen wel zo verschrikkelijk leuk dat ik het niet erg vind. Het contact met de kinderen is superleuk en ik heb ook nooit gemene reacties gehad van de kinderen toen ik het nieuwe gezicht werd van de rol. Ze hebben nooit iets gezegd van "jij bent helemaal Keet niet", of zoiets". Janouk heeft ook wel een idee waarom het personage zo succesvol is: "Keet doet heel veel (voor de kinderen) stoere en leuke dingen, waar ze zichzelf in kunnen herkennen. En stiekem is soms een jongetje wel eens verliefd op Keet. Ik heb ook een eigen kamer waar ik die vlogs opneem dus de kinderen krijgen echt een kijkje bij Keet, waardoor het allemaal heel persoonlijk is". Het bleek wel tegen te vallen hoeveel draaidagen ze nou uiteindelijk met het bekende duo mocht doorbrengen: "eigenlijk hebben we maar een echte draaidag samen gehad. Omdat wij natuurlijk de hele tijd op zoek zijn naar ze hebben we op beeld ook niet veel tijd samen, maar die dag dat we dan uiteindelijk met ze mochten gaan opnemen, was heel bijzonder. Het zijn toch je jeugdhelden die met je samenwerken op dat moment. En ik moet ook heel eerlijk toegeven dat ik daar wel een beetje zenuwachtig voor was". Janouk heeft ook nog wel een aantal redenen waarom mensen naar de film zouden moeten gaan: "het is een hele leuke film voor jong en oud. Alle elementen voor jong zitten er in, waaronder dus het duo Keet en Koen, ook is het spannend en een spannend avontuur. Voor oud is het element Bassie en Adriaan en de elementen die daar weer bij horen heel leuk op film gezet. Alles van vroeger komt weer terug". Oh, en ze wil ook nog wel als laatste de leukste blooper verklappen: "dat was toen ik in de klassieke auto van Bassie & Adriaan moest rijden, en ik niet wist dat dat ding een gebruiksaanwijzing had. Daar sta je dan, terwijl je je helemaal zat voor te bereiden op een snelle racescène, stil voor een stoplicht met een afgeslagen wagen.."
Keet en Koen
Twee acteurs die de rollen van de boeven vervullen in de film zijn Peter Sterk en Fedor van Rossem, die de boeven Linke Leo en B1001 spelen. Allereerst hebben de mannen het enorm naar hun zin gehad op set: "het is een groot feest geweest om een rol te mogen spelen voor ons allebei", antwoordt Peter haast direct. Ook al hebben ze misschien niet de hoofdrollen, ze probeerden wel hun uiterste best te doen om zich op de voorgrond te bevinden: "we kregen een enorme vrijheid in het script, soms waren we wel aanwezig in een scène, maar werd er alleen maar omschreven wat we moesten doen, zonder tekst. Daar zat voor ons de vrijheid in om helemaal los te gaan. Je ziet ons dus heel vaak op de achtergrond de gekste dingen doen, maar alleen in het script stond er "lopen op de achtergrond mee"." In hun rol hebben ze geprobeerd dicht bij de rollen van B100 en B1/B2 te blijven: "ja, we wilden graag in dezelfde stijl blijven en ook regisseur Annemarie Mooren vond dat erg belangrijk, merendeel omdat de boeven zo’n belangrijke factor waren in de series van Bas en Aad".
Bijna de gehele film is opgenomen in België, en dat zorgde nog wel eens voor aparte perikelen: "het moest natuurlijk lijken alsof alles in Nederland opgenomen was, dus werden er over de kentekenplaten van de Belgische auto’s Nederlandse kentekenplaten geplakt. Het ging zelfs zo ver dat er Nederlandse politieauto’s mee moesten op een trailer. Toen stond ik daar bij die trailer en moest ik aan de Belgische politie uit gaan leggen wat we daarmee precies van plan waren. Daar had ik m’n uiterlijk ook niet echt mee", grapt Fedor. “We hebben trouwens de mensen die de ‘achter de schermen’-filmpjes opgenomen hebben, zelf ook opgenomen, omdat je soms zo lang zit te wachten op de set en wat te doen moet hebben. Die filmpjes zullen ook nog wel online komen, is erg leuk om te kijken”, voegt Fedor er aan toe. De film moeten we volgens de heren vooral gaan kijken omdat "er worden niet meer echt van dit soort films gemaakt. Van die vette cliché-films waarbij dat geen probleem is, sterker nog, ze draaien erop. Daarvoor is de timing heel belangrijk".
Fedor van Rossem (rechts in het midden & Peter Sterk links in het midden) in het programma Test Case
Ze werd al genoemd, maar ook regisseur Annemarie Mooren schoof aan. Zij werkte eerder aan KRO Kindertijd en heeft dus al te maken gehad met projecten die gericht zijn op kinderlijk publiek. Zij mocht met Bas & Aad nauw samenwerken aan de film en Aad hielp haar zelfs nog met het verbouwen van het script: "ik ben een middag met Aad gaan zitten voor het script. Hij heeft jarenlang de series geregisseerd en geschreven dus het script voor deze film heeft hij als het ware tijdens die middag nog ‘ver-Bassie & Adriaan’t’".Opvallend was dat Aad er voor de rest niets mee te maken wilde hebben: "hij liet alles voor de rest aan mij over. Het ging hem vooral om het feit dat Bassie & Adriaan en bepaalde personages dingen niet zouden zeggen die eerst in het script stonden”. De regisseur probeert niet met Keet en Koen Bassie & Adriaan te vervangen: "verre van, het enige wat we doen is twee nieuwe helden introduceren, en daarin is geloofwaardigheid een heel belangrijk punt. Dat is dan wel weer hetzelfde als met Bassie en Adriaan, die probeerden het ook zo geloofwaardig en begrijpelijk te maken voor de kinderen". Het doel voor de film is voor de regisseur wel heel duidelijk: "ondanks dat we die twee nieuwe helden introduceren, is de film ook bedoeld als afscheidsfilm voor Bassie en Adriaan. Daarin moest het vooral een familiefilm zijn vol spanning, avontuur en humor, die elementen vormen daar de basis voor. Dat feest der herkenning waar iedereen het dan over zal hebben hoorde daar ook bij".
En dan is eindelijk het moment daar: de helden van de dag schuiven aan, Bassie en Adriaan, ofwel Bas & Aad van Toor. En alhoewel ze misschien een dagje ouder zijn geworden, is de pit om soms een veeg uit de pan te geven als de vragen ze niet aanstaan, of juist het omgekeerde, nog niet weg. Het succes van het duo is ongekend, waar dat aan te danken is, weet Aad direct te benoemen: "wij hebben ons publiek altijd serieus genomen, en vooral nooit naar anderen geluisterd. Ik heb ooit een keer naar een ander iemand geluisterd en dat werd gelijk de grootste fout uit mijn leven”, zegt Aad lachend. "Ook wilde we graag wat leuks maken, we gingen bijvoorbeeld al heel snel naar de kinderen toe met videobanden met daarop dingen die we bedacht hadden, lieten dat zien en vroegen gewoon wat ze wel leuk vonden en wat niet". En er is nog een reden, vooral een persoon, die de heren kunnen bedanken voor het succes, en dat is Rudi Carrell. Regisseur Annemarie Mooren vermeldde dat het een afscheidsfilm voor Bas & Aad moet zijn, maar de vraag blijft dan altijd nog wel of dit echt de laatste is, of dat er nog energie over is voor meer materiaal: "dit is nu een succes, hopen we, en om dan weer even terug te komen op Rudi Carrell, die zei altijd dat je net zo goed bent als je laatste optreden, dus energie is er nog wel maar of we het echt willen is een ander verhaal”. Bas en Aad zijn natuurlijk het bekendst geworden door de televisieserie uitgezonden door de TROS, die (bijna allemaal) stuk voor stuk werden geregisseerd en geschreven door Aad. "Het maken van een bioscoopfilm tegenwoordig is wel heel anders", merkt Aad op. "De perfectie van die beelden, het is haast niet bij te houden, er gaat ook zoveel techniek achter schuil dan toen wij de televisieseries maakten, soms stonden er ruim 30 man op de set te werken aan die beelden, terwijl wij maar met een klein team de series maakten. Het is ook steeds meer omdat we hele grote beeldschermen hebben, waarop de beelden steeds beter en scherper te zien zijn", voegt Bas daaraan toe. De onvermijdbare vraag na zo’n lange carrière blijft natuurlijk wat het fijnste is dat ze hebben mogen meemaken: "één zo’n moment is er niet, we mogen nu na die lange carrière terugkijken op een zeer succesvolle carrière. Er zijn gewoon heel veel hoogtepunten. Nu ook weer, als we zo’n Vlaamse oeuvreprijs als tweede Nederlander, en als eerste duo, in ontvangst mogen nemen, is dat ook weer een hoogtepunt", iets waar ze het beiden over eens zijn, terwijl ze nog eens kijken naar het Ensor-beeldje dat ze pas in ontvangst hebben mogen nemen in Oostende.
Bassie en Adriaan in hun eerste bioscoopfilm
De heren hebben dus genoten van de opnames van de film en er is nog geen zekerheid of dit echt het laatste is. De film is er een voor de kinderen, maar ook voor de (nu) grotere kinderen die opgroeiden met de leuze "wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen". Dat er gelachen gaat worden is zeker, en ook dat Bassie en Adriaan voorlopig nog niet verdwenen zijn uit het Nederlandse en Vlaamse collectieve geheugen.
Keet & Koen en De Speurtocht Naar Bassie & Adriaan draait vanaf 7 oktober in de Nederlandse bioscopen.