Interview: Neil Alphonso over Brink

header

Brink is een squadbased shooter die wordt ontwikkeld door Splash Damage. In de game draait alles om samenwerken met je teamgenoten en de hele verhaallijn zal met een groep doorgespeeld worden. Daarnaast hebben de developers het SMART-systeem ontwikkeld om snel en gemakkelijk kleine hindernissen te overwinnen. FOK!games sprak met lead designer Neil Alphonso over de game.

Brink is ontworpen als multiplayer game. Wat zijn de sterke punten van deze multiplayer?
"Het spel is erg gericht op klassen en teams maar verschilt het meeste van andere shooters door het customization-systeem en SMART movement-systeem. Door het customization-systeem kun je heel snel het uiterlijk van je karakter aanpassen zodat je een expressie van jezelf kunt geven en het SMART-systeem maakt het mogelijk om de omgeving te gebruiken op een manier die nooit eerder mogelijk was in first person shooters. Je kan gaan waar je maar heen wil, wanneer je maar wil. Dit geeft je veel tactische mogelijkheden zoals het flanken van vijanden en het beklimmen van obstakels. Het biedt toffe mogelijkheden."

Je kan het spel ook alleen spelen. Hoe anders is de spelervaring in single-player in vergelijking met de multiplayer?
"De ervaring is anders, want mensen zijn nou eenmaal mensen die menselijke dingen doen. Onze bots zijn een stuk aardiger. Zij zullen je niet T-baggen of gemeen zijn. We hebben geprobeerd om er goede mensen van te maken die je geen vervelende dingen aandoen, maar we hebben daarnaast geprobeerd om ze zo echt mogelijk te maken en daardoor verschilt de singleplayer niet enorm veel van de multiplayer. Je kunt de bots niet besturen of ze opdrachten geven, maar door het objective wheel kun je aangeven wat jij op dat moment wil gaan doen en als dit een belangrijke objective is, dus één van de primary objectives om verder te gaan met het level, dan zullen ze je volgen en ondersteunen. Hetzelfde systeem dat jou missies geeft, geeft hen ook missies en het werkt op ongeveer dezelfde manier."

Je sprak al eerder over SMART. Dit systeem is nieuw in shooters. Denk je dat SMART of een soort gelijk systeem in de toekomst ook in andere games gebruikt zal worden en het een nieuwe standaard kan worden?
"Ik denk het wel. Voor mij persoonlijk, als ik nu andere spellen speel is het lastig. Al die kleine dingetjes waar je niet vloeiend overheen kan zijn frustrerend aangezien ik heel veel Brink speel natuurlijk. Het principe is misschien een beetje lastig te begrijpen, maar ik denk dat zodra mensen het proberen, ze zich af vragen waarom dit er nu pas is. Het zou mogelijk een nieuwe standaard kunnen worden, maar dat is niet iets wat gemakkelijk gaat. Developers moeten er bewust voor kiezen omdat het veel extra werk met zich mee brengt bijvoorbeeld qua animaties. Maar ja, ik denk dat sommige mensen het wel over zullen nemen, in één of andere vorm."

Brink is twee keer uitgesteld. Welke problemen zijn jullie tegengekomen tijdens de ontwikkeling van de game?
"Problemen is een groot woord. We waren te optimistisch bij het melden van de oorspronkelijke data. Maar het grootste probleem waar we tegenaan gelopen zijn is dat de game nogal moeilijk te balanceren was. Er zijn erg veel opties in het spel, veel verschillende wapens, abilities en klassen maken het lastig om alles goed gebalanceerd te krijgen. Dankzij de extra tijd hebben we dit nog een beetje kunnen tweaken om het goed te krijgen. De basis van het spel is nu helemaal af en we zijn enkel nog de boel aan het oppoetsen om mensen de best mogelijke speelervaring te geven."

Staat er nu al DLC in de planning?
"Er staat nog niets vast, maar DLC begint steeds belangrijker te worden en er wordt over gesproken. Splash Damage staat hier zeker open voor en verder mogen mensen hun eigen conclusies trekken."

Er zijn momenteel veel veranderingen gaande in de gamesindustrie. Hoe denken jullie over Kinect en Move?
"Persoonlijk vind ik het erg tof. We hebben het er als studio eigenlijk nog niet over gehad omdat onze focus voorlopig ligt op het afmaken van deze game. Voor een First Person Shooter is het niet echt heel handig, maar persoonlijk vind ik het erg tof. Ik denk wel dat het erg lastig is om een game voor beide systemen te ontwikkelen omdat er zoveel verschil tussen zit, maar ik ben blij dat ze het initiatief hebben genomen om de gelimiteerde controller en muis en toetsenbord die we natuurlijk al jaren hebben te innoveren en dat ze nieuwe dingen proberen. Het is daarom ook terecht dat Nintendo hiervoor is beloond met het succes van de Nintendo Wii omdat ze hiervoor open staan. Ik denk niet dat de huidige controllers vervangen zullen worden door Move en Kinect, tenminste niet zolang de games blijven zoals ze zijn. Ze worden speciaal ontworpen om gespeeld te worden met controllers. Er zullen nieuwe games moeten komen voor de nieuwe besturingssystemen en die zullen waarschijnlijk steeds succesvoller gaan worden. Het zal de markt alleen maar verbreden en meer mogelijkheden gaan bieden."

Een andere grote verandering waar met name Sony mee bezig is, is 3D gaming. Zijn jullie hier al mee bezig?
"Niet voor Brink maar wellicht in de toekomst. Het hangt heel erg af van hoeveel mensen een 3D TV hebben en je dus met een 3D-game kunt bereiken. Sony verkoopt 3D TV's en heeft dus een reden om 3D gaming te pushen. Als 3D gaming de nieuwe standaard wordt dan zal ook Splash Damage daar uiteraard aan mee doen. Persoonlijk heb ik er nog geen ervaring mee. Ik heb film Avatar in 3D gezien en dat was erg tof. Zoals met elke nieuwe technologie hangt het er vanaf wat mensen ermee gaan doen en kan één toffe toepassing de ogen openen en dat is voor mij nog niet gebeurd. Eerst moet er een technologie ontwikkeld worden waarbij je niet verplicht een bril op hoeft of recht voor de TV moet zitten. Wellicht dat dan de massa overstag gaat, maar als je kijkt naar hoeveel mensen nu een HD-TV hebben dan kan dit nog wel eens een lange tijd gaan duren. De volgende generatie consoles zal waarschijnlijk een stuk krachtiger worden waardoor 3D ook makkelijker wordt om te implementeren."

Heb je tot slot nog één reden waarom mensen Brink zouden moeten kopen in plaats van één van de vele andere games die de komende tijd gaan verschijnen?
"We bieden iets anders. Mensen kennen veel van de andere games die verschijnen al, en als ze een deel twee of drie willen dat groter en beter is dan het deel daarvoor dan is dat prima natuurlijk, ik zal ze zelf ook spelen, maar Brink is iets anders en iets nieuws. Op veel gebieden is het iets wat mensen niet eerder hebben gezien."

In de preview van Brink kun je meer lezen over het verhaal en het spel zelf. Deze preview kun je hier vinden. Brink zal begin 2011 in de winkels liggen voor de PC, PlayStation 3 en Xbox 360.